måndag 14 december 2015

Tematrio som kliver in i den litterära fantasins värld

Lyrans Noblesser presenterar veckans tematrio:

"Berätta om tre saker du skulle vilja göra/platser du skulle vilja åka till/karaktärer du skulle vilja möta från litteraturen."

1. Ett gott fiktivt ställe hämtar jag från; Vinter i drömhuset av Maeve Binchy: Stoneybridge på Irlands västkust sommartid, med kost och logi vid Stone House. Skulle givetvis betrakta natur och fågelliv under dagliga vandringar utmed kusten och bara vara...

2. Gå på promenad med filosoferande Nalle Puh genom sjumilaskogen: "Om du försöker hitta hem men istället hittar en grop, kan du försöka att leta efter en grop. Då skulle du med all säkerhet inte hitta en grop, vilket skulle vara bra, för då kanske du hittar någonting du inte letar efter, vilket skulle kunna vara precis det du letar efter." - Nalle Puh

3. Trösta Nils Ferlins barfotabarn där på handlarns trapp. För visst är det inte svårt att finna medkänsla; alla har vi väl mer eller mindre känt att vi inte alltid räcker till; vid vissa vägval inte riktigt vetat vart vi ämnat gå; ibland befunnit oss stå utanför och kanske blivit nedlåtande behandlade.

"Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.

Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barfotabarn i livet."

Du har tappat ditt ord ur Barfotabarn (1933)


15 kommentarer:

  1. Promenad med Puh var ett kul förslag!

    SvaraRadera
  2. Jag hänger med dig till Nalle Puh

    SvaraRadera
  3. Jag vill också träffa Puh. Själv undvek jag att ta med alla sorgsna värmländska skalder.

    SvaraRadera
  4. Jag vill också träffa Puh. Själv undvek jag att ta med alla sorgsna värmländska skalder.

    SvaraRadera
  5. Ooh! Stämmer verkligen att man oftast hittar något annat istället för det man letar efter.

    SvaraRadera
  6. promenad med Nalle Puh hade inte varit fel. då hade en fått lov att varva ner ordentligt

    SvaraRadera
  7. Å, Sjumilaskogen! Klockrent. Jag vill trösta Ior.

    SvaraRadera
  8. Säg till när du sticker till Sjumilaskogen, jag hänger på :)

    SvaraRadera
  9. Umgås med Nalle Puh vore fantastiskt trevligt.

    SvaraRadera
  10. Puh skulle vara ett fantastiskt sällskap tror jag (så länge man inte har bråttom...)

    SvaraRadera
  11. Irlands västkust låter inte dumt alls. Trevlig trio!

    SvaraRadera
  12. Åh - Nalle Puh och Sjumilaskogen. Absolut!

    SvaraRadera
  13. Verkar bli ett stort gäng som följer med till Sjumilaskogen; jag hänger också gärna på!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)