fredag 15 januari 2016

Bokbloggsjerka 15 – 18 januari

Jaha, så var man hemma igen och upptäcker då med förtjusning att det är bokbloggsjerka (på Annikas litteratur- och kulturblogg). Toppen att du är tillbaka Annika! Så här lyder frågan denna gång:

"Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du ska läsa och när?"

Noggrann planering? - absolut inte! Vet väl på ett ungefär till viss del vad man kommer att vilja läsa (framgick tidigare här), men exakt när har ingen betydelse (såvida det inte gäller recensionsexemplar med bestämt recensionsdatum). Lånar dessutom nästan alla böcker på bibliotek, så när det gäller nyutkomna eftertraktade böcker brukar kötiden och väntan bli modell längre, att då bestämma tid för när en bok skall bli läst blir således ganska omöjligt. Sedan är det ju det där med livets slumpgenerator... plötsligt dyker det upp något särdeles intressant som en bara "måste" läsa, då är det just för den andra pågående läsningen att snällt maka på sig och lämna plats. Sådant händer väldigt ofta.

Trevlig helg!



25 kommentarer:

  1. Tänk om jag kunde lära mig att låna på biblioteket.

    SvaraRadera
  2. Det verkar ju lite svårt att planera när man lånar på biblioteket, ja :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Bäst att skippa den biten då. :)

      Radera
  3. Livets slumpgenerator - det var ett bra uttryck :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycks finnas en rätt påtaglig sådan generator som ofta är i drift.

      Radera
  4. Det är synd att bibliotek inte fungerar för mig, känner mig alltför låst av lånetiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant att man styrs lite av lånetider, erkänner det. :)

      Radera
  5. jag har inte så bråttom att jag inte kan vänta på nya böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej varför ha bråttom? Det finns ju så många bra böcker att läsa under tiden man väntar. ;)

      Radera
  6. Man får inte heller glömma bort att biblioteken har massor av äldre böcker, som är läsvärda men som man inte behöver stå i kö för att få låna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser de äldre och mer sällan utlånade oxå, såklart! Det ena utesluter inte det andra. :)

      Radera
  7. Lagom stora planer är nog bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är det bästa för det mesta... ;)

      Radera
  8. du har ju massor av föresatser! jag lånar mycket på bibliotek, men ibland blir jag trött på allt köande och gör ett inköp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaga föresatser - ja! Strikt planering - nej! I låntagarväntan på nyutkomna böcker kan man ju alltid bida tiden med att läsa äldre litteratur.

      Radera
  9. Bra att inte planera alldeles för mycket. Lite läsutmaningar har jag svårt att avstå ifrån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt läsutmaning har jag ju faktiskt i och med goodreads reading challenge, med planerat 100 lästa böcker i år. Fixade ju det antalet med råge föregående år, så troligen ingen större match - man kan ju alltid fuska genom att slänga in några novellix i slutet av året i värsta fall. :D

      Radera
  10. Jag har heller ingen läsplan. Men jag köper oftast de skönlitterära böcker jag vill läsa. Gillar själva ägandet och samlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kan det nog vara alltför lätt att samla på sig för mycket. Delvis handlar det ju om de där utrymmestekniska problemen...

      Radera
  11. Har tappat bort biblioteket och det här med att låna böcker de senaste åren och det är kanske lite synd. Gillar egentligen bibliotek jättemycket.

    SvaraRadera
  12. Har tappat bort biblioteket och det här med att låna böcker de senaste åren och det är kanske lite synd. Gillar egentligen bibliotek jättemycket.

    SvaraRadera
  13. Biblioteket är verkligen fantastisk men det är inget för mig då jag är en sån jobbig typ som vill äga mina böcker :) och har liiiite bacillskräck, så ingen bra kombination för mig.

    SvaraRadera
  14. Jag saknar lite tiden när man for på biblioteket och lånade hem en jätte hög böcker som man plöjde igenom och då man bara tog det man var sugen på för stunden :)

    SvaraRadera
  15. Jag skriver ofta upp några böcker jag vill läsa, men "när" de blir lästa har ingen större betydelse. Och det kan ju dyka upp intressentare titlar längs med vägen :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)