fredag 8 januari 2016

Bokbloggsjerka 8 – 11 januari

Annikas litteratur- och kulturblogg har kört igång bokbloggsjerka igen. Detta var riktigt efterlängtat - ett sant trevligt fredagsnöje för bokbloggare. Här kan du läsa om reglerna för att delta och klicka vidare till andra bokbloggares svar på denna veckas fråga:

"Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?"

Har egentligen redan i ett tidigare blogginlägg skrivit om de (som jag hellre än "nyårslöften" vill kalla det) goda föresatser, som är tänkta kring böcker och läsning under 2016. Men drar det naturligtvis en gång till och kompletterar med några roliga utmaningar/icke-utmaningar som jag valt att delta i med liv och lust:


Att läsa klart Vilhelm Mobergs utvandrarserie. Två delar kvar - ingen brådska med dessa.

Upptäcka fler böcker skrivna av finska och finlandssvenska författare.

Börja läsa Jan Guillous bokserie "Det stora århundradet", som hittills hunnit bli fem delar: Brobyggarna, Dandy, Mellan rött och svart, Att inte vilja se, Blå stjärnan.

Läsa fler dystopier; klassiker jag missat och nutida som verkar spännande.

Hållbar utveckling, klimatfrågan, miljö- och naturskydd, globaliseringens effekter. Vill verkligen läsa och lära mig mer om detta.

Vad gäller kriminalromaner/deckare: endast följa upp böcker av favoritförfattare inom genren (vilka för mig nu är: Arnaldur Indriðason, Elly Griffiths, Anders Gustafson/Johan Kant, och kanske man kan räkna även Caroline Erikssons bokserie Svenska Mord hit?)

Ser fram emot att läsa fler biografier/memoarer kommande år.

För just psykologiska thrillers (som inte kanske direkt kan räknas till deckargenren) skall jag försöka finna fler guldkorn bland, klassiska såväl som nutida.

Läsa fler debutantromaner - har ofta funnit just sådana vara väldigt bra.

Inte läsa prisvinnande böcker bara för att de fått pris, utan för att handlingen helt enkelt lockar, d.v.s som med vilken bok som helst.

Skall utan vidare avbryta läsning av böcker som uppfattas mäkta ointressanta, dåliga, tramsiga eller irriterande... efter säg sisådär ca 50-100 sidor (skriver inte alls om dessa på bloggen). Detta såvida det inte gäller recensionsexemplar förstås, peppar peppar har jag än så länge haft väldigt tur med dessa få men eftertraktade - tyckt bra om samtliga (blygsamma 10 stycken) rec.ex. än så länge. I och för sig, väljer bara att efterfråga/ta emot sådana jag själv tror jag kommer att gilla.

För bokbloggen finns inga nya föresatser än de som växt fram sedan starten: utformar på det sätt som känns roligt, är med på utmaningar m.m. som känns hanterbara och inspirerande (brukar bli win win situation då). Låter bloggandet ta den tid i anspråk som känns lagom i förhållande till andra omständigheter. Inte mer avancerat än så. Utmaningar och icke-utmaningar jag kommer att delta i detta år (än så länge): En världsomsegling på 366 dagar (Johannas deckarhörna), Månadens bästa bok (Mias bokhörna), Tematrio (Lyrans Noblesser) och såklart hoppas jag på att Bokbloggsjerka (Annikas litteratur- och kulturblogg) fortsätter, för självklart vill man delta varje fredag där igen! :)


15 kommentarer:

  1. De där med att inte slösa tid på böcker man inte fastnar för tycker jag låter bra!

    SvaraRadera
  2. De där med att inte slösa tid på böcker man inte fastnar för tycker jag låter bra!

    SvaraRadera
  3. Det var många goda föresatser, som man nog borde anamma!

    SvaraRadera
  4. Det var väldigt bra föresatser, en hel del som en kan ta med sig. :)

    SvaraRadera
  5. Jag börjar bli bättre på att inte slösa tid på böcker som inte ger mig något. Men det tar fortfarande emot att sluta (utom i några få fall).

    SvaraRadera
  6. Skulle också vilja komma ifatt i Guillous serie!

    SvaraRadera
  7. Psykologiska thrillers är verkligen bra :) I alla fall de nutida :)

    SvaraRadera
  8. Det är så lätt att ständigt hitta nya serier. Man borde försöka begränsa sig, men det är svårt :)

    SvaraRadera
  9. Jag är definitivt svag för debutanter - man kan hitta riktiga guldkorn där.

    SvaraRadera
  10. Det stora århundradet vill jag också läsa, känns viktigt.

    SvaraRadera
  11. har lite svårt att ge upp böcker. en vet ju inte hur de utvecklas. tematrion är jag också med på och så klart Bokbloggsjerkan och En smakebit på söndag

    SvaraRadera
  12. Jag har svårt att ge upp böcker, det har hänt så många gånger att jag helt bytt åsikt efter att ha kommit en bra bit in i boken. Så nej, det vågar jag inte :)

    SvaraRadera
  13. Det känns som väldigt bra goda föresatser :)

    SvaraRadera
  14. Jag har också bara läst den första i Utvandrarserien, men jag vet inte om jag kommer att fortsätta med den.

    SvaraRadera
  15. Jag har också märkt en viss förkärlek för debutantböcker!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)