söndag 17 januari 2016

En smakebit på søndag: Brobyggarna

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från sidan 19 i Brobyggarna av Jan Guillou.

"Stortinget hade motvilligt gått med på att låta bygga järnvägen mellan Bergen och Voss, den var i bruk sedan några år. Men det stora språnget återstod, att bygga vidare från Voss över hela Hardangervidda och ner till Kristiania. Politikerna gnällde och sade att det var omöjligt att bygga järnväg så högt upp och i sådan kyla, sådana snömassor och åtta månaders vinter. Dessutom saknade Norge ingenjörsvetenskap på den nivån, inte ens i Schweiz hade man lyckats med ett liknande projekt. Att ge sig på något som var dömt att misslyckas redan från början skulle därmed, trots vissa naiva optimister i Bergen, bara leda till ett oansvarigt slöseri med statens begränsade resurser.
    Att Bergensbanen, som projektet kallades, vore en oerhörd teknisk och ingenjörsvetenskaplig utmaning skulle man vara överens om. Men inte att det vore omöjligt.
    "Alltså och följaktligen", konkluderade skeppsredare Dünner när de vridit och vänt på saken några varv. "Vi utbildar våra egna ingenjörer, förser dem med världens förnämsta tekniska utbildning. Den betalar vi för. Men de betalar tillbaks genom att bygga vår järnväg."
    Det blev tankfullt runt bordet."

21 kommentarer:

  1. Har den här och vill läsa den någon gång. Nu blev jag lite sugen, tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  2. De här böckerna har jag hört mycket gott om, så en borde kanske läsa nån dag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt inte ens funderat på om jag ska läsa de här böckerna. Varför vet jag inte, de verkar ju intressanta.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Denna serie har jag planerat att påbörja under året.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den här tyckte jag var bra, fast den var väldigt lik Gunnar Staalesens böcker om Bergen (fast inte lika bra...)

    SvaraRadera
  6. Jeg har også fundert på å lese denne serien. Har faktisk ikke lest noe av Jan Guillou enda, til tross for mange anbefalinger, så det er vel på tide! Takk for smakebit :)

    SvaraRadera
  7. Den här har jag läst och jag tyckte verkligen om den. Jag har läst alla i den serien utom den senaste, som jag ännu inte hunnit införskaffa.

    SvaraRadera
  8. Jag har lyssnat på den här och tyckte den var väldigt intressant. Känns som att det börjar bli dags för andra delen snart. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten ur en bok jag sett men inte gett chansen och således inte ens tittat i. Kanske ska jag tänka om!

    SvaraRadera
  10. Jeg burde absolutt ha lest denne boken av Guillou. Om ikke annet så for å lære mer om hvordan de bygget dette landet. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Måste nog läsas :)
    Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  12. Gillar hans böcker, fast det är som att höra Guillous röst i huvudet när man läser ;)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Har inte läst en enda bok av Guillou än.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Jag har gjort slut med Guillous böcker så kommer inte att läsa den här. :)

    SvaraRadera
  15. tack för smakebiten! har hört flera positiva omdömen om den här serien

    SvaraRadera
  16. Den här har stått i hyllan sen den kom på pocket. Kommer säkert att börja läsa den vilket år som helst nu :)

    SvaraRadera
  17. Jag har endast läst Ondskan av Jan av någon konstig anledning har det inte blivit fler. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  18. Har de tre första i den här serien och hoppas att påbörja serien snart!

    SvaraRadera
  19. Har inte läst den här serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)