söndag 10 januari 2016

En smakebit på søndag: De öde fälten

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från De öde fälten av Elly Griffiths.
Sidan 36-37:

    "Nelson undrar om Clough försöker vara rolig. "Lite tjafs" är ingen vidare träffande beskrivning av de bittra strider som har utspelat sig i lokaltidningarna under sommaren. Såvitt Nelson kan förstå är fältet (Devil's Hollow - jag säger då det) av både historiskt intresse och naturvårdsintresse. Det ligger mycket nära den plats där Ruth hittade sitt bronsåldersskelett och många, däribland Ruth, tror att det kan finnas ett gravfält i närheten. Tydligen finns det också flera sällsynta växter och fåglar där. Det gick också rykten - som dementerades kraftfullt - om att ett energibolag skulle börja borra där med hjälp av den kontroversiella frackingstekniken. Nelson minns att Blackstocks son Chaz hade varit emot försäljningen av fältet.
    "Jag tror att vi ska ta och hälsa på Chaz härnäst", säger han.
    "Äger inte han en grisfarm?" frågar Clough och gör en grimas.
    "Inget fel med lite svinskit", säger Nelson och svänger in genom infarten till polisstationen. "Är inte du bondgrabb?"
    Clough svarar inte. Nelson tänker att han kanske blev förolämpad av den benämningen - Clough anstränger sig väldigt för att verka urban och trendig - men han missbedömer sin inspektör, och det är inte första gången. Clough har suttit och funderat."


18 kommentarer:

  1. Trots att jag väldigt sällan läser deckare är jag lite nyfiken på Elly Griffiths. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Jag har läst första delen om Ruth och planerar att läsa fler :-)

    SvaraRadera
  3. Denna är så himla bra, det tyckte jag i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker verkligen om Griffiths böcker om Ruth! Har bara läst de fyra första delarna, men kommer nog till denna så småningom. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Takk for smakebiten! Ukjent bok for meg

    SvaraRadera
  6. Har läst den första boken i serien, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Griffiths har jag aldrig läst, men blir sugen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten!
    God fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
  9. Det här är en deckarserie som jag gärna skulle vilja påbörja. Kanske är 2016 året då det händer... Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Gillar hennes böcker skarpt! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  11. Jeg hadde ikke hørt om denne forfatteren, men jeg er veldig glad i krim, så jeg må slå opp henne :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  12. Har, av någon anledning, inte fastnat för Elly Griffiths böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. har nyligen läst denna. riktigt bra. gillar serien .
    tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  14. Ukjent forfatter for meg. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  15. Den här ska jag läsa under året, jag gillar Ruth Galloway :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)