söndag 24 januari 2016

En smakebit på søndag: Labyrinten

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från Labyrinten av Henning Mankell. Det var den tänkta boken som därefter tänktes bli ett bildmanus för film, men blev en tv-serie (tv-serien inspelad 1999 lär ha visats år 2000 - känner själv inte till den). Henning Mankell insåg under inspelningen att Labyrinten återigen höll på att förvandlas till en bok, och en bok blev det också, en bok byggd på tv-manuset. Synd tycker nog jag att det inte blev en bok först, och därefter en filmatisering, för så himla bra blir det nog inte att skriva bok av tv-manus, åtminstone inte på det här sättet med korthuggna meningar, mest repliker, och foton från tv-serien insprängda i texten. Tråkigt dessutom att det inte fungerar då f.ö själva "samhällsproblemet" som står i fokus är viktigt (silad småsill och fritt simmande hajar), d.v.s generöst med spelrum för mygel och ekonomisk brottslighet på hög nivå, något som troligen tog ordentlig fart under 80-talet ("De hämningslösa bowlingklotens tid" - gamle Edvins kommentar när han talar med åklagaren Louise nedan). Labyrinten som bok är dock en sällsynt miss, för det mesta Henning Mankell åstadkom var ju helt fantastiskt bra. Hursomhelst, här kommer smakbiten (sid. 42-43):

   "- Den här skogen var hans. Den var bland det första han köpte. Han kom från ingenstans och köpte skog. På kredit.
    - När var det?
    - Sju år sen. Han skulle bosätta sig här. Det var villkoret för att få köpa skogsfastigheter den gången. Och han skulle anlägga sin förpackningsindustri. Han var som ett bowlingklot. Alla föll som käglor runt honom. Jag med.
    - Hur var han egentligen som människa?
    - Det är som jag säger. Ett bowlingklot. Utan hämningar.

De har kommit fram till en tjärn. Edvin pekar mot skogsbrynet på andra sidan.
    - Hans marker sträckte sig till rågången här. Jag minns när vi kom hit, sen jag hade skrivit på. Han började skratta. "Nu är det här mitt", sa han. Och sen skrattade han igen.
    - Men hur kunde han egentligen hålla på? Jag har tittat i pappren. Skenaffärer, bedrägerier, skattebrott, urkundsförfalskningar, trolöshet mot huvudman. Allt. Och ändå kunde man inte fälla honom.
    - Han kom i rätt tid. De hämningslösa bowlingklotens tid."

20 kommentarer:

  1. Jag tror jag har läst två böcker av Mankell och jag var inte speciellt förtjust i någon av dem, så jag tror jag låter den här vara :)

    SvaraRadera
  2. Lite trist att den inte visade sig vara bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst några enstaka böcker av Mankell, men just denna har jag inte hört talats om. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Jeg har lest flere av Mankell sine bøker, men tror ikke jeg har lest denne. Takk for tipset

    SvaraRadera
  5. Har bara läst Kinesen av honom, men gillade den. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ju annars Mankell men det här låter ju inte så tilltalande. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Har aldrig läst Mankell - förutom små smakbitar :) Så tack för ännu en!

    SvaraRadera
  8. Tusen takk for smakebiten! Jeg var veldig glad i Mankells bøker før, men etterhvert syns jeg de ble alt for like.

    SvaraRadera
  9. Jag har faktiskt aldrig varit speciellt förtjust i Mankells böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Har inte läst något av Mankell men tack för smakbit!

    SvaraRadera
  11. jag tror att jag hoppar över den här! Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  12. Den här har jag faktiskt aldrig ens hört talas om... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Vi har tänkt läsa en Mankellbok i bokcirkeln jag är med i, "Svenska gummistövlar".

    SvaraRadera
  14. Har inte läst så mycket Mankell och blir inte sugen på att läsa den här. Tack för varningen :)

    SvaraRadera
  15. Jag har läst några böcker av Mankell och gillat de flesta, men den här låter inte så intressant. :)

    SvaraRadera
  16. tack för smakebiten! inte bra att göra bok av manus rent generellt tror jag.

    SvaraRadera
  17. Har läst det mesta av Mankell, men inte denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  18. har boken men har inte läst den, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  19. Jag har läst någon bok av Mankell för länge sen, minns inte vilken, men har inte läst denna.. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)