lördag 2 januari 2016

"Nådastöt" av Louise Penny

Nådastöt av Louise Penny blev faktiskt något av en besvikelse, men kanske beror det delvis på att första boken i serien inte blivit läst, det här är deckare nummer två i serien om kommissarie Gamache.

Vinter och jultid i det lilla samhället Three Pines i Kanada, två oförklarliga dödsfall inträffar, varav ett under den årliga curlingturneringen. Det oförklarliga dödsfallet där ute på isen visar sig så småningom vara ett väl planerat mord och offret är CC, en i samhället nyinflyttad "författare" och livsstilsguru. CC tycks rakt igenom ond och grym mot alla i sin omgivning, samt blir förstås avskydd av samtliga. Hon trakasserar sin dotter så mycket hon förmår och sprider illvilja omkring sig, så visst finns det kandidater som vill få henne undanröjd.

Louise Pennys deckare har blivit så enormt lästa och omtyckta av många att nyfikenheten till slut tog överhanden. För egen del fungerade dock inte detta. Vad gäller själva mordhistorien var åtminstone mordet på CC i krångligaste laget, föga trovärdigt. Sen all den där ständigt återkommande poesin och det religiösa (kanske för sekulär - icke-kyrklig - för denna?). Väldigt detaljerat och trögläst, egendomliga karaktärer som jag inte riktigt fastnade för, de troligen avsedda "belevade", kvicka och lustiga samtalen med massor av franska ord (icke översatta och ej heller de allra vanligaste uttrycken) tilltalade inte. Tyckte framför allt inte om hur CC's känslomässigt misshandlade dotter framställdes, eller vad sägs t.ex om detta (hur författaren beskriver 12-åriga Crie i kyrkan): "Och bredvid honom stod en kolossal flicka i en ärmlös, knallrosa solklänning. Hon hade svällande, plufsiga underarmar och valkarna runt midjan fick den åtsmitande klänningen att likna smältande jordgubbsglass. Det var en grotesk syn.". En ganska hård och kyligt smaklös framställning av en stackars flicka som har det alltför svårt i livet. Man kan ju dock alltid hoppas att det beror på en misslyckad översättning.
Deckare med matfokus... Mat och dryck beskrivs in i minsta detalj, ofta associeras till mat även när något annat skall skildras, egendomligt och inte alltid speciellt intressant eller passande (åtminstone enligt mig). Detsamma kanske dock andra bara upplever att det förhöjer "mysfaktorn", som jag tror många tycker är ganska hög i den här deckaren. I min mening blir det "mysiga" tyvärr lite väl överdrivet och gör läsningen seg.

Vill självklart även skriva något positivt om Nådastöt. Man får en inblick i den kanadensiska vintern, gillar även det lantliga (även om det här framställs lite väl idylliskt och romantiserat sagolikt) och troligtvis har man större behållning av karaktärernas utvecklade relation sinsemellan om man läst första delen om kommissarie Gamache. Deckarserien är antagligen en sådan som bör läsas från början, känns alltså inte så lämpad för sådana som mig, som föredrar bokserier där böckerna kan läsas fristående utan inbördes ordning.

Betyg: 2/5

Deltog under december månad med denna roman för Spänningsutmaningen. Har tidigare skrivit om boken här och samtliga bidrag till utmaningen kommer man senare att finna på denna länk.

Några andra som bloggat om Nådastöt:
Freja funderar
PocketBlogg.se
Johannas deckarhörna

5 kommentarer:

  1. Jag har läst den första som jag inte ens kommer ihåg vad den heter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Mörkt motiv" lär visst titeln vara på del ett. Första svenska upplagan hade utgivningsår 2012. Har tyvärr ingen större lust att läsa den efter att ha läst "Nådastöt".

      Radera
  2. Hej! Jag har precis läst Mörkt motiv av Louise Penny. Modernista har dragit igång en nyutgivning av alla hennes böcker om Gamache, så jag sprang på den på Pocket Shop. Jag gillade den lite småputtriga deckarhistorien. Kan tänka mig att Nådastöt är lite samma sak och att jag skulle gilla den också. Dock är den slut på pocket och det verkar inte som om just den kommer att ges ut av Modernista, så min fråga till dig är om du skulle vilja sälja din pocket till mig?

    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, redan skänkt bort till välgörenhetsloppis! Kolla om den finns på bokbörsen: http://www.bokborsen.se/

      Radera
    2. Ah! Okej! Men bra gjort!
      Jag mailade faktiskt Modernista och frågade om dom skulle ge ut den på pocket, eftersom dom ger ut alla andra av hennes Gamache-deckare. Har dom en planerad utgivning kan jag vänta.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)