tisdag 19 januari 2016

Tematrio - Dystopier och annat elände

Ett återkommande tema för trion, presenterad av Lyrans Noblesser, handlar den här veckan om dystopier (valde dessa böcker i föregående dystopitrio: Trio i dystert scenario). Den genre-etiketten har jag fyllt på duktigt här på bloggen sedan den förra dystra tematrio-omgången.

"Ge mig tips på tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!"

Inte lätt att välja, men det fick bli två böcker (båda ingår i trilogier) - där längtanväntan finns inför fortsättning - och en nyligen läst postapokalyps:

Stjärnfall (Stjärnklartserien #2) av Lars Wilderäng. Boksläpp i år (juli) för uppföljning och avslutande del: Stjärndamm. Favoritserie för mig detta - rekommenderas!
Återigen får man möta de karaktärer som figurerat i Stjärnklart, får följa dem hur de anpassat sig till den nya livssituationen, hur de i ledande position försöker stävja ett folk som börjar kräva demokrati, hur man med de ringa medel som fungerar forskar kring det som skett, försöker finna lösningar och svar. Så småningom görs dock en häpnadsväckande upptäckt till vad som orsakat den s.k. Nedsläckningen.

Metro 2034 - försvaret av Sevastopolskaja (METRO, #2) av Dmitrij Gluchovskij. Uppföljare och avslutande del (Metro 2035) finns, men ännu tyvärr bara på ryska.
Fortsättningen till Metro 2033 - den sista tillflykten. Metro 2034 går att läsa fristående, men allra bäst att läsa föregångaren först. Vissa av karaktärerna och platserna återkommer från första delen. I Moskvas tunnelbanesystem (dit människorna långt tidigare funnit sin tillflykt) finns i dess utkant stationen Sevastopolskaja, där ger sig den mystiske överste Hunter iväg på en expedition kantad av faror. Med honom finns Homeros, en erfaren gammal man som känner till mer om metron och dess legender än andra.

Vägen av Cormac McCarthy. Även om filmen som baserar sig på boken är bättre, så är förlagan av Cormac McCarthy trots allt läsvärd och gripande.
En mörk och dyster framtidsvision. En far och son tar sig fram genom ett landskap där allt liv (förutom diverse människospillror, kannibaler och laglösa gäng) är utplånat och solen ständigt dold. Målet är att ta sig söderut till kusten, utan vetskap om vad som där väntar blir det ändå till ett slags hopp som hägrar för mannens och pojkens strävan på deras vandring genom aska, sot, snö, kyla och svält.

(Titlarna är länkade till blogginlägg för omdömen/recensioner)


7 kommentarer:

  1. Vägen väntar i bokhyllan, de två andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
  2. Metro - serien tänker jag läsa. har gett bort de två delarna som finns på svenska i present. Wilderäng blir jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
  3. Lustigt att du har med Metro 2034, jag valde Metro 2033 :)

    SvaraRadera
  4. Inte läst någon av dessa, men jag är nyfiken på Vägen och Wilderängs böcker.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon, men det är böcker som lockar. Vägen blev jag nyfiken på och var tvungen att kika om den inte fanns på film, och mycket riktigt så fanns den och jag har sett den.

    SvaraRadera
  6. Vägen låter intressant, men jag gissar att det blir idel elände ;)

    SvaraRadera
  7. Har läst din trio :) Tyckte nog att Stjärnklart var väldigt mycket bättre än Stjärnfall, men kommer naturligtvis att läsa Stjärndamm ändå :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)