tisdag 12 januari 2016

Tematrio - Filmatiseringar

Lyrans Noblesser har funnit inspiration till veckans tema och då skall det handla om filmatiseringar:

"Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?"


Har i färskt minne filmen The Road (drama/postapokalyps) som baserar sig på romanen Vägen av Cormac McCarthy - båda går att plocka ur hyllan. Boken var bra och filmen helt suverän - Viggo Mortensen som klippt och skuren för sin roll.



Därefter (såklart!) filmen Rosens namn (mysterie/kriminal), fransk-tysk-italiensk film från 1986, baserad på romanen med samma namn av Umberto Eco. Både film och bok är ett måste för mig att ta med i det här sammanhanget. Tycker båda är helt fantastiska, det gör ju heller inte saken sämre att Umberto Eco är favoritförfattare och Sean Connery (som i filmen spelar William av Baskerville) är en favoritskådespelare.



Slutligen I Am Legend, en riktigt bra film (scifi-thriller/postapokalyps). Upptäckte för ett år sedan att filmen baserar sig på en roman; Legend av Richard Matheson, vilken naturligtvis då måste läsas. (Romanens originaltitel är densamma som filmtiteln och den kom otroligt nog ut redan 1954). Både filmen och boken är toppen. Will Smith perfekt som Robert Neville, den sist överlevande människan i New York, kanske hela världen.



11 kommentarer:

  1. Har sett Vägen och I am legend, gillade dem båda två. Rosens namn har jag läst och det kan hända att jag sett den, är lite osäker på det. Var det Sean Connery så har jag sett den :)

    SvaraRadera
  2. Rosens namn är verkligen bra, både som bok och som film.

    SvaraRadera
  3. I Am Legend har jag sett, de andra ska jag nog kanske kolla på. Bra tips.

    SvaraRadera
  4. I Rosens namn ja. Den hade jag helt glömt!

    SvaraRadera
  5. Legend gillade jag som film... Rosens namn också men inte läst böckerna.

    SvaraRadera
  6. Jättebra tematrio - jag älskar de där böckerna och filmerna!

    SvaraRadera
  7. Rosens namn har jag både sett och läst. Gillar William Slater i Rosens namn :)

    SvaraRadera
  8. Rosens namn är bra som film men jag tyckte boken var så tråkig att klockorna stannade...

    SvaraRadera
  9. Har inte läst böckerna eller sett filmerna.

    SvaraRadera
  10. Inte läst eller sett någon av dem så tack för tipset.

    SvaraRadera
  11. Blev besviken på Vägen i bokform, men är väldigt nyfiken på I am Legend.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)