fredag 19 februari 2016

Bokbloggsjerka 19 – 22 februari


I veckans bokbloggsjerka, presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg, är det Carola som via mail har skickat in följande fråga:

"hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar."

Hejsan hoppsan, det var mycket det där... :) Nåja, gör ett någorlunda lagom fredagsambitiöst försök genom att spjälka upp de olika delarna:


Hur interagerar (SAOL: växelspelar, samspelar; i umgänge) bokbloggen med hugade läsare?:

- Blir väl genom kommentarsfälten i första hand. Vill försöka bli bättre på att kommentera andras bloggar även då det inte rör speciella inlägg för "sammankomster" som t.ex. bokbloggsjerka, söndagens smakebit, tematrio och månadens bästa bok. Att svara på kommentarer i egna bloggen har jag gång efter annan verkligen bemödat mig till att göra, det går lite knackigt tyvärr, men har inte övergivit denna strävan riktigt än.
Och så gillar jag bara mer och mer Goodreads, som är en webbplatscommunity och databas med info om litteratur och övrigt inom bokväsendet, vet väl inte direkt om det så värst mycket handlar om interagerande verksamhet, men nog sjutton blir man inspirerad av vad andra läser, tycker och tänker om böcker. Boktipset är ju också förträffligt för den där sortens inspiration.
Interagerande via G+, twitter och facebook är nästintill obefintlig vad gäller bokbloggandet, men bör väl kanske också nämnas för denna första fråga.


På vilket sätt lockar Bokhyllan till sig nya läsare?:

- Kanske genom att det skall gå lättare att upptäcka eller följa bloggen via Bloglovin, Goodreads, Boktipset, G+, twitter, fb, bokbloggar.nu, bokbloggar.se och bloggportalen. Anstränger mig verkligen inte att aktivt försöka "locka" till mig nya läsare genom att vara mainstream eller medvetet bara läsa/skriva om böcker som är populära. Det jag själv intresserar mig för att läsa är det som får styra och bloggar på det sätt som känns kul, om sedan någon annan känner sig intresserad eller har nytta av det jag läser och skriver - klart det är riktigt roligt.
Förresten lag jag även in en länkning till bokbloggen från min matreceptblogg (som det uppenbarligen inte går att skiljas från), tror dock inte så många som är ute efter matrecept tar sig tid för att bli intresserade av mina amatörmässiga bokrecensioner, men vem vet?


Hur får bloggen befintliga läsare att fortsätta läsa den?:

- Åh, har faktiskt ingen aning! Kanske att den hålls vid liv och lust, med inte alltför långa bloggpauser (om sådana förekommer). Inget jag medvetet har funderat över.


Vad är det egentligen för drivkraft som får administratören att fortsätta med detta bokbloggeri?:

- Lusten att läsa böcker; att tänka, tycka och skriva om vad man läst på bloggen. Självklart är det en lycka att på det här sättet ha förmånen att kunna få vara med och inspirera, tipsa om böcker; att förmedla den nytta och det nöje man upplever med bokläsandet.
Sådana här nyheter, som tyder på att allt fler uppmärksammar vad bra det är att läsa böcker (även romaner!), gör mig glad: Uppåt för bokförsäljningen.


Hur mycket tänker i själva verket denna administratör på sina läsare då hon bloggar?:

- Det var nog med tanke på läsarna som jag t.ex. för inläggen som gäller bokomdömen/recensioner även började länka till andra bokbloggar som recenserat boken, så att de som vill få ett mer nyanserat perspektiv kan klicka sig vidare till dessa... för vi tycker ju så olika vi människor utifrån vilka vi är, vilka liv vi lever, våra erfarenheter och kunskaper.
Dessutom lägger jag mig i vinn om att försöka få det jag skriver enkelt, utan något slags fikonspråk eller ord som inte används i vardagstal, på så vis kanske sådana här som mina amatörmässiga (och ofta föga djupanalyserande!) bokomdömen/recensioner kompletterar de mer korrekt och kunnigt gjorda, där yrkesrecensenten får lön för sina professionellt utförda texter. Det ena behöver aldrig utesluta det andra, ett samexisterande av yrkesbloggar-proffs och fritidsbloggar-amatörer tror jag bara är stimulerande för samtliga. Ja, så är min tanke i varje fall.



28 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att kunna inspirera andra. Men som du skriver, det är en fara i att vara för mainstream och läsa för mycket nytt. Det har jag fått erfara. Men jag gör det inte för att boken är "het" utan för att den intresserar mig. För mer "boknördshäng" kan jag rekommendera Instagram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya böcker är klart spännande! :)
      Instagram hör väl till mobilen? Hopplöst envis med att en telefon skall vara en telefon och inget annat och datorn skall ha ett ordentligt tangentbord. Fy vad gammalmodig jag känner mig nu. ;)

      Radera
  2. Det har du rätt i, jag tänker ju också på eventuella läsare när jag länkar till andra som läst samma bok. Det hade jag glömt. Nu blev jag plötsligt inte så egoistisk längre :) Nåja, de länkarna ser jag som något sorts disclaimer så jag inte helt ensam får ta ansvar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fyller många funktioner det där.

      Radera
  3. Jag skulle också vilja bli bättre på att kommentera i andras bloggar och framför allt svara på kommentarer på min egen blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall verkligen försöka prioritera sådant lite bättre framöver.

      Radera
  4. Borde kolla upp Goodreads känner jag. Tack för påstötningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Goodreads är verkligen en guldgruva för den bokintresserade.

      Radera
  5. Registrerade mig på Goodreads för länge sedan men har börjat använda mig av detr alldeles nyss och tycker att det är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Skickat en vänförfrågan till dig där. :)

      Radera
  6. Försöker också vara duktig på att kommentera hos andra, vet ju själv hur glad jag blir när nån lämnar ett spår på min blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man glad för kommentarer och skulle verkligen vilja ta mig tid för att kommentera flitigare.

      Radera
  7. jag är registrerad på Goodreads, men använder det sällan. dumt nog

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt användbart och inspirerande. :)

      Radera
  8. Lusten att läsa (och skriva) är en bra drivkraft för en blogg tycker jag. Och sedan är det likadant för mig, svårt att kommentera och följa upp kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läslust och skrivglädje är en utmärkt kombination för att man skall finna stort nöje i bokbloggandet.

      Radera
  9. Bloglovin, Goodreads, Boktipset, G+, twitter, fb... hur ska man hinna med allt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, det kan ju räcka med att följa något av dem. ;)

      Radera
  10. Jag registrerade mig för ett tag sen på Goodreads men har mest bara lagt upp böcker jag läst där (älskar statistiken). Men jag har inte riktigt hittat till det övriga på Goodreads. Men nu addade jag dig :-). Boktipset har jag för betygsestimatens skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktipset kan vara lite väl trögt och sävligt ibland, men annars okej.

      Radera
  11. Just ja, länkarna till andra bloggar är ju ett annat sätt att tänka på läsarna. Se, det kom jag inte på när jag skrev mitt inlägg, trots att jag ofta lägger mig vinn om att länka till folk som har tyckt olika jämfört med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det är folk som tycker ungefär lika som en själv så kan det vara någon annan synvinkel man inte själv haft, eller någon viktig detalj man missat.

      Radera
  12. Jag måste verkligen använda Goodreads mer, bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen ett trivsam sajt för läsande bokfolk. :)

      Radera
  13. Jag länkar också till andra recensioner för att läsaren ska kunna läsa fler omdömen enkelt och inte bara förlita sig på mitt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ganska god idé det där på många vis.

      Radera
  14. Tack för ditt inlägg - många bra tips där. Jag själv borde bli mycket bättre på att länka till andra bloggares tankar om de böcker jag läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Ibland kan det dessvärre vara lite svårt att hitta bokbloggare som skrivit om böckerna då de inte använder Twinglylänkar sina inlägg, men en del kan man ju hitta genom att googla förstås.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)