söndag 14 februari 2016

En smakebit på søndag: Den som glömmer

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten här idag hämtas från Den som glömmer av Arnaldur Indriðason. Denna del 12 i kriminalserien om Erlendur Sveinsson är snart utläst och har en stark aning om att detta kommer att bli månadens bästa bok, trots att bara halva februari är passerad. Sidan 75-76:

   "I Erlendurs huvud var allt som syntes här å ena sidan isländskt men samtidigt underligt främmande. Det verkade som om Marion läste hans tankar.
   - Konstigt ställe.
   - Ja, sa Erlendur. Konstigt ställe.
   - Varför är du emot basen?
   - Kan man vara annat? sa Erlendur och tittade mot norr där ett högt flygtorn sträckte sig mot himlen. Längre bort i fjärran syntes Esja och Skarðsheiði och det gjorde overklighetskänslan ännu starkare. Vart man än såg, föll ögonen på gamla, välbekanta isländska landmärken. På heden möttes två världar som Erlendur inte på något som helst vis kunde få att gå ihop.
   - Du svarade inte på min fråga, sa Marion.
   - Därför att den inte hör hemma här, sa Erlendur.
   - Jag trodde inte du var politisk, sa Marion.
   - Politisk?
   - Ja.
   - Det är jag inte heller.
   - Du är emot basen.
   - Det har inget med politik att göra, sa Erlendur.
   - Jaså, handlar inte alltihop om höger och vänster, amerikaner och ryssar, kalla kriget? Protestmarscher? Är inte alltihop politik?
   - Jag avskyr politik.
   Flugleiðir hade hand om all civil internationell flygtrafik från Keflavíks flygplats och hade en hangar för sina plan strax norr om flygplatsbyggnaden. Där sköttes kontroll och underhåll av flottan och företaget betjänade också andra utländska flygbolag som landade på Keflavík och behövde en genomgång eller annan service."

Lite förklaringar om verkliga förhållanden är kanske på sin plats: Den amerikanska flygbasen vid isländska Keflavik byggdes på 40-talet och från -51 hade Nato militärbas där. Under kalla kriget, då handlingen i Den som glömmer utspelar sig, lär flygbasen förstås ha ansetts väldigt viktig. Basen stängdes 2006 och USA tog tillbaka den personal som fanns kvar. Numera använder endast civil internationell trafik flygplatsen. Handlingen i Röd storm av Tom Clancy skall delvis utspela sig på Keflaviks Nato-bas. Någon som läst Tom Clancys bok?


32 kommentarer:

  1. Oj, månadens bästa bok! Jag får nog snart se till att läsa vidare i den här serien då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arnaldur Indriðasons kriminalromaner är absolut bäst i genren enligt mig. ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Även intressant att få en föreställning om hur det kan ha varit på den tiden där.

      Radera
  3. Spennende. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Spännande är den absolut, på ett sådant där eftertänksamt sätt som jag gillar.

      Radera
  4. Spännande! Har läst de första böckerna i serien men har inte hängt med på sistone... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista böckerna har varit prequel, riktigt intressanta och bra.

      Radera
  5. Serier kan vara sköna - man vet vad man får (om man har tur) - men samtidigt känns det lite som att bestiga ett berg, innan man börjar. 12:e boken i serien? :) Då får man verkligen gilla dem!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gillar dem verkligen väldigt mycket, men böckerna går utmärkt att läsa fristående, så man är absolut inte tvungen att läsa den här bokserien från början.

      Radera
  6. jag tror mig ha sett Röd storm som film. har läst ett flertal av Indridasons böcker. blir lite sugen på att läsa igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tänker du på filmen "Jakten på Röd Oktober"?

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Låter intressant. Jag läste den första boken i serien och tyckte inte den var så bra, så jag läste aldrig vidare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova även att läsa "Kvinna i grönt" (andra delen) - den klart bästa i serien tycker jag.

      Radera
  8. Jeg holder på med den nyeste boken til Indriðason. Den heter Skuggasund på norsk. Nå handler ikke bøkene lenger om Erlendur og jeg savner ham på et vis. Men bøkene er fremdeles like gode :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad spännande! Det var mer än vad jag visste, hoppas den ges ut på svenska snart också.

      Radera
  9. Tack för smakebiten får nog fortsätta på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är helt klart en serie värd att fortsätta läsa. :D

      Radera
  10. En författare som min man uppskattar väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte svårt att väl uppskatta. :)

      Radera
  11. Tack för en intressant smakbit. Har bara läst en enda bok av denna författare. har ett par till hemma så det blir nog fler så småningom.

    SvaraRadera
  12. Jag har inte riktigt känt mig lockad av Indridason

    SvaraRadera
  13. Jag har läst två böcker av Arnaldur Indriðason, men tror inte det blir fler för min del även om jag gillade den ena väldigt mycket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Åh tack för smakbiten! Jag har helt missat denna författare. Ska kolla upp närmare :)

    SvaraRadera
  15. Den här tyckte jag mycket om, utnämnde den faktiskt till en av förra månadens bästa böcker, den fick samsas med en annan bok ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Den här tyckte jag mycket om, utnämnde den faktiskt till en av förra månadens bästa böcker, den fick samsas med en annan bok ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Har läst en Indridason, men fastnade inte alls...

    SvaraRadera
  18. Jag tror att vi ofta lite till mans läser för få böcker från våra nordiska grannländer.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)