måndag 15 februari 2016

Tematrio - Kärlek

Måndag och tematrio arrangerad av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre bra böcker eller filmer som handlar om kärlek!"

Funderade på Gunnar och Ingrid i En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf eller Jane och Mr Rochester i Jane Eyre av Charlotte Brontë, men det fick slutligen lite kortfattat bli som följer:

Norrsken av Frida Skybäck
Den fattiga konstnären Ludvig och Cecilia. Cecilia som sedan olyckligt skall bli bortgift med en mer lämplig(?) kandidat; adelsmannen Jacques Rousseau.

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith
Mma Ramotswe som startar detektivbyrå i Botswana möter bilmekanikern J.L.B. Matekoni. Dessa gifter sig i Livets skafferi; del 5 av 11 i bokserien.

Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Det strävsamma paret Karl Oskar och Kristinas resa från fattiga Sverige.


13 kommentarer:

  1. Lustigt, jag tänkte också på Mma Ramotswe! Nästan alla böcker om henne handlar ju om kärlek i någon form.

    SvaraRadera
  2. Norrsken har jag läst, den var superbra.

    SvaraRadera
  3. Jag läste ett par böcker om damernas detektivbyrå, men fastnade inte alls. Utvandrarna funderade jag faktiskt på att ta med i min trio.

    SvaraRadera
  4. Norrsken måste jag bestämt läsa

    SvaraRadera
  5. Den första har jag inte läst, men tycker om de andra paren :)

    SvaraRadera
  6. Damernas detektivbyrå har jag inte läst än, men första delen står här redo i hyllan :)

    SvaraRadera
  7. Utvandrarna är en mycket bra bok. Läst de första tre böckerna i Damernas detektivbyrå, riktigt underhållande.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  9. Frida Skybäck är jag riktigt nyfiken på, och Utvandrarsviten planerar jag låta flytta hem till mig under årets bokrea :)

    SvaraRadera
  10. Utvandrarna har jag läst. Underbar bokserie som jag håller på att läsa om. Damernas detektivbyrå står oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)