måndag 22 februari 2016

Tematrio: tre köpta böcker som borde läsas snart

Näst sista måndagen i denna energidränerade februarimånad och tematrio arrangeras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre böcker ni äntligen sett till att läsa eller om tre böcker ni borde läsa snart!"

Det får då bli tre köpta pocketböcker i bokhyllan som borde läsas snart:


1. Och bergen svarade av Khaled Hosseini
Har bara stått i hyllan sedan i november föregående år och blir nog den bok jag företrädesvis vill läsa av dessa tre.
Handling: För pojken Abdullah betyder hans lillasyster allt. En dag reser syskonen till Kabul med sin far, utan en aning om att det som väntar kommer att förändra deras liv för alltid.

2. Om en Buick 8 av Stephen King
Ett loppisköp som frestar så där som bara en skrämmande historia av King of Horror kan göra.
Handling: Polisen Curt Wilcox hämtar år 1979 en övergiven Buick 8 av 1954 års modell och parkerar bilen vid stadspolisens förläggning. Denna Buick förstår han är rent magisk, men en dag försvinner en kollega under mystiska omständigheter och Curt misstänker med fasa att bilen har något med fallet att göra. Curts 18-årige son sörjer senare fadern som år 2001 blir dödad av en rattfyllerist. För att bearbeta sorgen vistas han vid polisens förläggning och blir intresserad av den gamla bilen...

3. Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Blev oerhört äcklad av Färjan av Mats Strandberg, därför har Cirkeln fått stå och samla damm. Tids nog skall man väl orka ta tag i den också, inte värre än att man kan avbryta (vilket jag naturligtvis borde gjort vad gäller Färjan).
I handlingens centrum står sex gymnasietjejer i bruksorten Engelsfors, dessa får veta att de är häxor som valts ut för att rädda världen.


Japp, det var väl det som står på tur så snart Flickan från ingenstans av Justin Cronin avslutats, någon gång sådär i en fjärran framtid... har en känsla av att den tegelstenen kommer att hänga kvar som ett ok över mig ett bra tag, månader, år?


26 kommentarer:

  1. Tycker alla böckerna låter väldigt spännande! "Cirkeln" har jag läst och jag kan varna dig utan att ge några spoilers att just det allra första kapitlet kan vara skrämmande och äckligt. Åtminstone konstaterade vi i bokcirkeln att vi inte ville att våra yngsta tonåringar skulle läsa utan att en förälder pratade igenom det hela noga med dem. I övrigt är det en superbra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter betryggande. Kan väl heller inte tänka att en bok som Cirkeln med rekommenderad läsålder "Unga vuxna" är fullt så brutal. ;)

      Radera
  2. Och bergen svarade har jag läst och Cirkeln finns i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två ganska populära böcker verkar det som.

      Radera
  3. Färjan var för gräslig! Cirkeln är något helt annat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att någon annan också uppfattade den som just gräslig, för det var den verkligen i mitt tycke. Cirkeln ser jag nu fram emot att läsa, med mindre bävan. :)

      Radera
  4. Svar
    1. Cirkeln skall visst vara första delen i serien "Engelsfors-trilogin".

      Radera
  5. Cronin var hyfsat lättläst när jag väl satte igång med den, om det är någon tröst. "Och bergen svarade" är mycket bra, där har du något att se fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang. Cronin: Jodå det är en tröst, tror kanske det är så att jag ännu inte riktigt har kommit in i handlingen ordentligt än. ;)

      Radera
  6. Jag älskade Om en Buick 8. Och Cirkeln :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lät riktigt hoppfullt ang. Om en Buick 8!
      Det var faktiskt bara ett sån där chanstagning.

      Radera
  7. Hosseini har jag varit nyfiken på länge.
    Cirkeln har jag läst och tänkt läsa om nu när jag i år ska ta tag i att läsa tvåan och trean i den trilogin. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En omläsning av Cirkeln? Då måste den vara bra! :)

      Radera
  8. Och bergen svarade borde även jag läsa snart. Den har stått ett bra tag i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar man varför vissa böcker får stå så länge i hyllan olästa, trots att det är sådana man gärna vill läsa. För mig är troligen biblioteket en bov i dramat vad gäller den saken! :D

      Radera
  9. Och bergen svarade har jag också oläst här hemma. Cirkeln tyckte jag var bra, men har inte läst del två och tre i trilogin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelsfors-trilogin verkar nästan alla ha läst - åtminstone första delen. ;)

      Radera
  10. Cirkeln är inte alls som Färjan även om det var ett tag sedan jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugnande besked... för jag avskydde verkligen Färjan (i motsats till majoriteten, känns det som).

      Radera
  11. Cirkeln tyckte jag var riktigt bra. Inte lika förtjust i del två och tre. Och bergen svarade hade jag väl tänkt läsa nån gång, Tusen strålande solar var ju bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen strålande solar får det nog bli då, istället för andra och tredje delen av Engelsfors-trilogin! :)

      Radera
  12. Förutom cirkel så fick jag lite nya boktips här. Nice. Hoppas de är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man ju alltid hoppas...

      Radera
  13. Cirkeln är fantastisk! Hosseinis bok har jag inte heller lyckats läsa trots att den funnits i hyllan i snart två år. Snart, så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du tyckte Cirkeln var så bra, de flesta verkar göra det. Finns nog risk för höga förväntningar nu. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)