måndag 29 februari 2016

Tematrio - Uppväxtskildringar

Måndagens tematrio arrangeras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre bra barndomsskildringar (de behöver inte vara eländiga)!"

En biografi och två fiktiva.
Femstjärniga alla tre:

Jag är Malala av Malala Yousafzai (med Christina Lamb)
Om Malalas uppväxt i ett Pakistan (Swatdalen), alltmer präglat av talibanernas inflytande.
Läs mer här.

Little Bee av Chris Cleave
Om den lilla kloka tjejen "Little Bee", ensamkommande flyktingbarn från Nigerias landsbygd, som hamnat på en flyktingförläggning utanför London.
Läs mer här.

Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones
Om pojken Arnau vilken tillsammans med sin far kommer till Barcelona på 1300-talet. Under hela hans uppväxt kommer mycket att kretsa kring uppbyggandet av katedralen Santa Maria del Mar.
Läs mer här.


20 kommentarer:

  1. Malala har jag läst, men de andra två har jag bara läst OM. Låter spännande med en uppväxtskildring från 1300-talet, även om vi aldrig någonsin kan kontrollera med Arnau att det verkligen VAR på det viset ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...Och eftersom Arnau dessutom bara är fiktiv kan heller inte en tidsresa råda bot på den saken. ;)
      Verkade dock som författaren gjort en rätt god historisk research kring byggandet av katedralen.

      Radera
  2. Svar
    1. Little Bee kanske inte direkt fullständig uppväxtskildring, bara delvis. Bra är den i varje fall.

      Radera
  3. Malala skulle jag vilja läsa. Den finns ju med på bokrean så jag har faktiskt funderat på att köpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har man inte läst den är det ju ett utmärkt tillfälle just nu att införskaffa! :)

      Radera
  4. Har inte läst någon av dem, men Jag är Malala måste vara perfekt i denna trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malalas bok passar helt riktigt rätt för temat denna gång. Rekommenderar den främst av dessa tre - mycket intressant bok.

      Radera
  5. har inte läst någon i din trio, men de är säkert mycket läsvärda alla tre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främst läsvärd är förstås Jag är Malala.

      Radera
  6. Malala tyckte jag mycket om. Är lite sugen på Little Bee så den blir nog läst vad det lider :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Little Bee är både sorglig och humoristisk. Belyser problem som inte alltid är medvetna.

      Radera
  7. Chris Cleave är mycket bra, jag gillade både den här och "Gold".

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Guld" har jag missat! Den noteras. Tack för upplysning. :)

      Radera
  8. Har inte läst någon av dem, men jag känner i alla fall till dem alla tre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt kända böcker alla tre. Väl värda uppmärksamheten.

      Radera
  9. Malalas bok borde jag läsa, känner jag.

    SvaraRadera
  10. Jag har läst de två första och tyckt riktigt bra om dem :) Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska läsa Katedralen vid havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katedralen vid havet är klart läsvärd.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)