fredag 18 mars 2016

Bokbloggsjerka 18 – 21 mars

I veckans bokbloggsjerka, presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg,
är frågan som följer:

"Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?."


Kan inte välja bort någon av dem, så istället för en finns det två sådana böcker för mig i färskt minne, en fiktiv och en icke-fiktiv, två böcker som var extremt svåra att släppa. Kanske inte alltför lättvindigt, när det gäller så tjocka böcker, att göra något annat samtidigt som att läsa. :)

Båda böckerna kvarlämnade ett behov av eftertanke, känslan av att behöva få smälta vad man just läst, innan man startade med något nytt. Man fick också längtan efter någon slags uppföljning i båda fallen.

Fiktiv: Sekten på dimön av Mariette Lindstein

Icke-fiktiv: Det här förändrar allt: kapitalismen kontra klimatet av Naomi Klein

För Sekten på dimön vet man ju nu att det kommer en fortsättning i augusti med Sekten som återuppstod.

Naomi Kleins bok och engagemang kan man ju alltid följa upp på facebook (This Changes Everything). Det var dessutom en sådan där bok som man var tvungen att pausa under läsandets gång, för att bättre ta in det man just läst (eller för att man helt enkelt blev så arg och upprörd över vad man just läst). Verkligheten är sannerligen skrämmande! Men på något vis upplever man det trots allt vara en fördel att ha kännedom om vad som händer i omvärlden, än att gå i ovisshet.



15 kommentarer:

  1. Jaha, då får jag väl anse att jag har bestämt mig nu då. Jag måste ha Sekten på Dimön :)

    SvaraRadera
  2. sekter skulle jag inte vilja läsa om, men såg intressant dokument, läskigt.

    SvaraRadera
  3. Sekten på Dimön var riktigt bra, jag blev lite nästan matt efteråt.

    SvaraRadera
  4. Sekten på Dimön hör jag bara bra saker om men ändå är jag lite skeptisk till om jag vill läsa den

    SvaraRadera
  5. Blir nyfiken på Kleins bok.

    SvaraRadera
  6. Vill kolla upp båda böckerna du nämner. Verkar väldigt bra och intressant.

    SvaraRadera
  7. Intressanta tips! Jag ska ta och kolla upp dom båda, tack!

    SvaraRadera
  8. Håller med, det är bättre att veta, då kan man ju också hjälpa till att agera och försöka göra rätt.

    SvaraRadera
  9. Sekten på Dimön är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  10. Sekten på Dimön är jag riktigt nyfiken på :)

    SvaraRadera
  11. verkligheten överträffar dikten, den saken är klar. får inte sällan boksmällor av olika anledningar

    SvaraRadera
  12. Sekten på Dimön är det många som pratar om. Och då känns det som en bok jag borde läsa för att ta reda på vad jag själv tycker. Kanske blir den en positiv överraskning.

    SvaraRadera
  13. Sekten på Dimön har jag absolut tänkt läsa så småningom.

    SvaraRadera
  14. Den där Sekten på Dimön är jag nog intresserad av

    SvaraRadera
  15. Jag tyckte mycket om Sekten om Dimön och väntar på fortsättningen.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)