fredag 4 mars 2016

Bokbloggsjerka 5 – 7 mars

I veckans bokbloggsjerka, presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg, vill KajsaLisa veta:

..."vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort."

Hoppas verkligen inte att årets stora bokrea har spelat ut sin roll, är liksom lite tradition det där så här på senvintern. Kan tänka att bokrea för mig som bokintresserad är detsamma som vad klädutförsäljning är för den modeintresserade? Klädmode intresserar mig inte ett dyft, men böcker däremot... *suck* vad vore livet utan böcker?

Visst vore det hemskt synd om bokhandeln spelat ut sin roll p.g.a nätbokhandlare och e-böcker, men dessvärre kan det nog bli så på mindre orter där de små bokhandlarna inte kan konkurrera prismässigt med nätgiganterna. Här har i början av året en av två små bokhandlare på centralorten fått stänga, trots att kommunens befolkning hela tiden tycks öka. Såklart önskar man att det funnits en större bokhandelskedja etablerad, som typ Akademibokhandeln, men så är nu inte fallet och billiga böcker införskaffas därför hos nätbokhandlare, coop och ica. Tyvärr!

Reafynden så...

Att fota kaffekoppar eller böcker var något jag bara för några år sedan tyckte var väldigt konstigt, men man måste ju försöka hänga med, så nu känns det inte alls konstigt längre. :D


Trevlig helg!



40 kommentarer:

  1. Ensam på mars var en av böckerna som även jag fingrade på på årets rea! Tror dock att det är den typ av story jag gillar bäst i filmformat, så blev inget köp för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir säkert tvungen att även se filmen efter boken. :)

      Radera
  2. Vissa nymodigheter hänger jag gärna på :) Som att fota böcker. Någon kaffekopp tror jag däremot inte att jag fått med någon gång. Får se vad jag kan göra åt det :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Har blivit lite skralt med bokrea senaste åren, men i år fick jag allt till en hög. ;)

      Radera
  4. Mad skulle jag gärna vilja ha och Fuchs böcker men de fanns tyvärr inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samlingsutgåvan av MAD är sådan som gör att man blir sugen på nästa, för att så småningom komma fram till den tid man själv läste den. Dom vet hur dom skall göra för att få en fast; gör rea på första volymen! Fuchs bok finns med på bokus rea (http://www.bokus.com/bok/9789187441677/deppig-50-ovanliga-men-bra-rad-till-deppiga/).

      Radera
  5. Ja man förstår att mindre bokhandlar i mindre städer har det tufft att konkurrera mot näthandlarna. Men hoppas bokrean blir kvar men det gynnar nog inte fysiska bokaffärer att var och varannan ica och konsumbutik har bokrea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men samtidigt är det ju inte direkt någon nyhet att både konsum och ica haft bokrea om åren (en bokrea som inte heller den är lika stor som den en gång har varit).

      Radera
  6. Jag älskade bokrean som den var förr, då jag lusläste kataloger och kryssade i och ringade in. Sedan stod man där på första dagen och trampade nervöst för att hinna få sina böcker. När de införde att man kunde paxa på böckerna - förhandsbeställa - så blev det ramaskri! Men jag tyckte det var skönt, för min chef ville aldrig låta mig få ledigt utan jag fick stressa ner till centrum på lunchrasten.
    Nu har ju matbutikerna bokrea, åtminstone ICA Maxi och Coop Forum, vilket känns lite märkligt. Det där förtrollade skimret har försvunnit. Och själv beställde jag mina böcker via nätet, vilket verkligen inte gynnar de fysiska bokhandlarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Känner igen mig i en hel del av detta. Men ica och konsum har ju visserligen haft bokrea lång tid tillbaka, åtminstone där jag bor.

      Radera
  7. Jag beställer också en del på nätet men de där riktiga fynden brukar jag hitta hos de fysiska bokhandlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja "fynd", i ordets rätta bemärkelse, kan man ju förstås inte kalla det man beställer från nätbokhandlarna.

      Radera
  8. Bilden blev jättefin och jag kände genast ett sug efter att få sätta mig i ett hörn och läsa med en kopp gott kaffe! I vargars följe finns hemma och planen är att läsa den i år. Ensam på Mars var jag nära att köpa men bestämde mig för att avvakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vargars följe tror jag blir spännande!

      Radera
  9. Fin bokhög :) Böcker får absolut inte minskas med inköp, om något ska köpas så är det böcker.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker också att bokrean är en tradition och den måste bevaras.

    SvaraRadera
  11. Mitt Instagramkonto innehåller nästan bara foton på böcker och kaffekoppar. Det hade jag ingen aning om för några år sedan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket idag skulle nog anses väldigt egendomligt från ett förflutet perspektiv.

      Radera
  12. Ensam på Mars är grymt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rätt övertygad om att den är i min smak. Vill nog spara på den ett tag.

      Radera
  13. ja, det är verkligen kul med rean. Jag hoppas den aldrig försvinner. Det är en tradition för mig med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver nog något kul att se fram emot i februari.

      Radera
  14. Vi får verkligen hoppas att de fysiska bokaffärerna lever kvar länge än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och lyckas de inte leva kvar så får man väl alltid i andra hand hoppas livsmedelsaffärerna fortsätter sälja böcker.

      Radera
  15. Det var ingen dålig hög :) Min instagram är också mestadels fylld av böcker med en och annan tekopp. Hittills inte tillsammans, märkligt nog. Det måste jag åtgärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Te/kaffe med en god bok till - utmärkt kombination; klart de måste få hamna på samma bild! :)

      Radera
  16. Mycket snyggt kaffekopp-och-böcker-foto. :) Bokrean är inte samma sak längre tycker jag och utbudet är så likriktat att jag helt tappat bokreasuget. Men, bokrean är älskad av många och lever nog kvar ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart annorlunda mot förr, men man får väl försöka vara anpassningsbar, för bokrean vill jag ha kvar.

      Radera
  17. Jag gillar färgkompositionen på bilden, känner inte till böckerna desto mera, men önskar dig mycket nöje :-)

    Jag tror att det är viktigt att gå till sin lokala bokhandel ibland och stödköpa, annars kommer de att gå under, åtminstone på mindre orter :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns trivsamma små bokaffärer som man gärna går in i, men motsatsen finns också; kanske lite smått exklusiva på ett sätt som inte känns bra, att stödköpa då (trots att man ev. måste tänka på ekonomin) sitter liksom långt inne, när samma bok går att köpa avsevärt mycket billigare på nätet eller på ica/coop.

      Radera
  18. Tyvärr är jag nog själv rätt privilegierad eftersom jag bor i Stockholm, visst måste det vara svårare på mindre orter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det verkar sannerligen inte vara lätt för små bokhandlare i mindre städer att överleva idag.

      Radera
  19. Visst är det en tradition, Richard Fuchs om jag minns rätt så var det en läkare som skrev ironiska kåserier för väldigt länge sen. Kommer ihåg ett par böcker från bokhyllan när jag växte upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rickard Fuchs böcker står nog i mångas hyllor. "Visst är ni sjuk!" (från 1975) blev ju jättepopulär, publicerades på nytt förra året och då som en kompletterad jubileumsutgåva.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)