söndag 13 mars 2016

En smakebit på søndag: Maze runner - I vansinnets öken

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbit här idag hämtas från Maze runner - I vansinnets öken av James Dashner. Sidan 28-29:

    "Frustrerat fortsatte Thomas sin vandring längs väggarna tills han kom tillbaka till det rum som borde ha varit Teresas. Ingenting pekade på någon annan utgång, inte ens en spricka eller fog. Det stora rummet var inte ens fyrkantigt. Det var en stor oval och hade alltså inga hörn.
    Han förstod ingenting. Han tänkte tillbaka till föregående kväll, när de allihop hade suttit här och ätit pizza som om de aldrig förr hade sett mat. Nog måste de ha sett andra dörrar, ett kök, vad som helst? Men ju mer han tänkte på saken, ju mer han försökte föreställa sig hur rummet sett ut, desto suddigare blev det. En varningsklocka ringde i huvudet - någon hade mixtrat med deras hjärnor förut. Hade det hänt igen? Hade deras minnen förändrats eller utplånats?
    Och vad hade hänt med Teresa?"

Presentation från bokförlaget Semic:
"Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem.
Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos.
Flykten är långt ifrån över. De står inför en ny och fruktansvärd prövning. De har två veckor på sig att korsa en förbränd öken och ta sig till andra sidan. De kommer att möta sjukdom, galenskap och vänner som inte går att lita på - ingen går säker.
Kommer Thomas och hans vänner någonsin att bli fria? Finns gåtans lösning bland Thomas förlorade minnen?"

Del två i dystopiska Maze runner-serien (läsålder 12-15 år) vill man ju inte missa. Första delen Maze runner - i dödens labyrint var ju riktigt bra. :)

40 kommentarer:

  1. Ikke bra når noen begynner å mikse med folks minne! Takk for smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej absolut inte bra. Borde bli ganska förvirrat resultat av sånt. ;)

      Radera
  2. Inte läst den här serien, men har funderat på saken :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen var bra i varje fall, har nog därför ganska höga förväntningar på denna också.

      Radera
  3. Denna serie har jag funderat på att läsa, men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju så många bokserier, och därav ett flertal dystopier för unga. Omöjligt att hänga med i alla! ;)

      Radera
  4. Tack för lite skrämmande smakbit. Jag brukar inte läsa dystopier. Kanske borde prova någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dystopier verkar ha blivit min favorit-genre att läsa. Tänkvärt, intressant och spännande. Självklart är det värt att prova läsa sådant man inte brukar - man kan ju bli positivt överraskad! :)

      Radera
  5. Jag har ettan den måste jag bara se till att läsa snart.

    SvaraRadera
  6. Tror inte den här är nånting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa någon ungdomsbok emellanåt, det händer inte alltför ofta för mig, men nu tycks jag ha tajmat in två samtidigt! :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Sonen har den här serien och jag har funderat på att läsa den. Första filmen har jag sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore väl en strålande idé att läsa då sonen har den. ;)
      Den här andra boken har visst också filmatiserats.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  9. Kanske skulle man ta och läsa serien?
    Tac för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen var bra, så jag hoppas även på en god fortsättning. ;)

      Radera
  10. Såg den första filmen men har inte läst, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen skall vara bra vad jag förstår, har inte sett den.

      Radera
  11. Har läst del 1 och SKA snart läsa resten. Filmerna är ju asbra!
    Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl se till att försöka se filmerna också sen då. ;)

      Radera
  12. obehagligt att någon mixtrar med ens minne. det räcker så bra som det är. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen rätt otäck känsla kan man ana.

      Radera
  13. Åh, jag köpte första delen på förra årets bokrea, men har inte läst den. Och jag lyckades stå emot att köpa andra delen på årets rea. Det kanske var dumt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lyckades då inte jag, stå emot alltså, varken förra årets rea (ettan) eller detta årets då denna blev den där sista oplanerade reaboken. Sånt händer tydligen. ;)

      Radera
  14. Jag har läst de tre första böckerna och jag skall läsa den nya som kom i början på året. Tycker att de är riktigt bra. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, har det kommit ut så många, det var mer än jag visste, där ser man!

      Radera
  15. Jag föredrog första boken, men händelserikt var det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja första boken var riktigt bra, därför kunde jag inte motstå denna.

      Radera
  16. Har sett första filmen, var bra, men inte läst, blir kanske att spara in lite lästid....;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar nog för egen del försöka spara in på filmtid för att kunna slösa med lästid. :D
      Men visst blir man nyfiken på filmerna...

      Radera
  17. Den här serien var höstens serieläsningshöjdpunkt. Är så glad för att jag äntligen läste dem alla :) Hoppas du gillar dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter utmärkt det där. ;)

      Radera
  18. Tack för smakbiten! Den låter spännande.

    SvaraRadera
  19. Har läst första boken och sett de två första filmerna. Gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra delen är i stil mycket lika den första. En hel del spännande gåtfullhet att fundera på vartefter.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)