fredag 1 april 2016

Bokbloggsjerka 1 – 4 april

Fredag innebär också bokbloggsjerka (presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg). Så här lyder frågan denna vecka:

"Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!"

Har alltid läst en hel del klassiker, även före bokbloggens tillkomst, men av de som givits högst betyg på den här bloggen hör bland skönlitterära "vuxenböcker" (årtalen anger först publicerad, noveller kan ursprungligen dessa år ha ingått i andra verk/samlingar under annan titel):

Roman från 1847Jane Eyre av Charlotte Brontë
Roman från 1859Farbrors dröm av Fjodor Dostojevskij
Två noveller från 1861Två sällsamma berättelser av Aurora Ljungstedt
Novell från 1877: En löjlig människas dröm av Fjodor Dostojevskij
Roman från 1880: Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij
Kortroman från 1899: En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf
Två noveller från 1908: När en unge skulle ur boet / Ur malströmmens virvlar av Maria Sandel

(Visserligen inte hundra år sedan, romanen publicerades första gången 1963, men min absoluta favoritklassiker, som borde toppa den sortens lista för närvarande och förstås utan konkurrens, är; Väggen av Marlen Haushofer.)

För att sen försöka motivera varför dessa som nämnts ovan fortfarande är läsvärda, skulle det här inlägget kunna bli hur långt som helst, och det varken orkar eller har jag tid till (troligen inte ni heller). Väljer därför min mesta favorit (vad gäller regeln 100 år) som till och med lästs två gånger, d.v.s. Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij, lånar tidigare skrivna ord från mitt bokomdöme här på bloggen:

Har nog inte träffat på någon annan författare som lyckats levandegöra miljöer och personporträtt på ett så speciellt sätt som just Dostojevskij. Man lever sig in i interiörer och stämningar, hör och ser personerna framför sig när man läser. Handlingen i Bröderna Karamazov är för övrigt en sådan som griper tag, blir kuslig och skrämmande, ibland går dialogerna/monologerna på djupet och ibland blir de rent farsartade (eller komiska men beklämmande, med en allvarlig/sorglig underton). Läs mer här.




45 kommentarer:

  1. Jag är ju oerhört svag för de där gamla ryssarna. Ja, de nya också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen har jag själv bara fastnat för två ryska författares böcker; Dostojevskijs och Gluchovskijs. Över hundra år emellan, helt ojämförligt olika... men så himla bra! :D

      Radera
  2. håller med Monika, finns många ryska bokpärlor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selmas Herrgårssägen är fin, konstigt att den inte blivit filmatiserar, Selma skriver i bilder.

      Radera
    2. Kanske svårt att i film gestalta det övernaturliga/drömmarna i handlingen?

      Radera
  3. Jane Eyre är jag nyfiken på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra klassiker, spännande!

      Radera
  4. Svar
    1. Typisk klassiker man inte skulle tveka läsa om.

      Radera
  5. Måste erkänna att Dostojevskijs verk skrämmer mig lite. Vet inte om jag kommer våga mig på dem någon gång, lite fånigt, men så är det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget att vara rädd för, inte så farliga som de verkar. :D

      Radera
  6. Måste ta mig an ryssarna! Det har inte blivit hittills. Men jag skaaa... ;-) I din lista har jag bara läst en, pinsamt nog - men Jane Eyre är en klassikerfavorit, det är ett som är säkert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jane Eyre är väl gott nog. ;)

      Radera
  7. Selma borde jag nog ta mig an igen. En tanke slog mig, att avsätta hösten till klassikerläsning. Risken är nog stor att jag hinner glömma bort detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagerlöf är en sådan författare jag själv också skulle vilja läsa fler böcker av. "Jerusalem" får det nog bli nästa gång. Klassikerläsning funkar förstås även bra året runt, lite då och då. ;)

      Radera
  8. Dostojevski har jag inte läst sen gymnasiet. Och det är ju 30 år sedan :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Men återupptog bekantskapen senaste åren. Många fina återutgivningar på senare tid.

      Radera
  9. Har inte läst någon av dessa böcker. Har däremot läst en del andra böcker av Selma Lagerlöf och av Dostojevskij har jag läst Brott och straff och dessutom en novell. Det finns ju så många gamla godingar att ta av och man hinner ju dessvärre inte läsa alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det många! Alldeles för många... :D

      Radera
  10. Av någon anledning har jag fått för mig att ryssarna är tunga och svårlästa men det verkar vara fler som tycker att det inte alls är så...får nog omvärdera mina fördomar ;)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man uppfattar ju förstås väldigt olika - bäst att läsa och avgöra själv vad man tycker.

      Radera
  11. Det var mycket Dostojevskij, det har jag inte vågat mig på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir aldrig för mycket Dostojevskij! :D

      Radera
  12. Novellförfattarna har jag aldrig hört namnen på. Fast de andra ... Dostojevski x 3 var ambitiöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aurora Ljungstedts och Maria Sandels texter har oförtjänt dålig uppmärksamhet i vår tid, tycker jag. Dostojevskijs Farbrors dröm (under 200 sidor - humoristisk!) och En löjlig människas dröm (kort Novellix-novell) är väldigt lättlästa. Men visst... Bröderna Karamazov är helt sant en riktig tung tegelsten på över 800 sidor, men jag lovar; det är värt mödan. :)

      Radera
  13. Jag måste läsa Väggen. Hört så mycket gott om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, gör det. Väcker många tankar och dröjer sig länge kvar.

      Radera
  14. Väggen vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas man många vill - en fantastisk bok, väldigt speciell.

      Radera
  15. Ja, Väggen förtjänar sin plats på en topplista.
    Jag kan för övrigt även rekommendera Dostojevskijs kortare romaner, där humorn ofta blir ett ännu tydligare än i de långa, framförallt "Den evige äkta mannen" och "Spelaren".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelaren, Farbrors dröm och Folket i Stepantjikovo hör till de mer humoristiska böckerna jag läst av D., men Den evige äkta mannen kommer att läsas, finns för mig dessutom ännu fler olästa bland nyöversättningarna från Bakhåll förlag.

      Radera
  16. Jag har läst pinsamt lite av ryska författare. Just nu är inte suget så stort eftersom lästiden är så pass begränsad. Men den dagen då barnspring och barnaktiviteter minskar (och kanske nivån husskötsel) så tror jag att jag gärna breddar mig mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser själv pinsamt lite av svenska deckarförfattare, i jämförelse med andra bokläsare nuförtiden. Men egentligen... vad då pinsamt? ;)

      Radera
  17. Har inte läst någon av böckerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En herrgårdssägen tror jag är mysig att läsa även för den som inte läser klassiker i vanliga fall.

      Radera
  18. många fina klassiker. kul att du gillar Väggen så mycket. ska läsa den i vår bokcirkel. har tidigare haft problem med den, men nu ska den läsas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert perfekt att läsa i bokcirkel. :)

      Radera
  19. Jane Eyre ska jag ta och läsa snart, ser fram emot det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra och spännande.

      Radera
  20. Svar
    1. Fängslande berättelse! :)

      Radera
  21. Bröderna Karamazov ska jag läsa senare i år :) Har Idioten hemma också, så det blir kanske mer Dostojevskij för min del i år.

    Väggen vill jag väldigt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, läs Väggen - så bra!

      Radera
  22. Har inte läst Bröderna Karamazov, men läste Idioten för massa år sedan och den är fantastiskt bra, och så tragisk. Har Bröderna Karamazov i hyllan, kanske ska göra slag i saken efter 15 år och läsa den i sommar!

    SvaraRadera
  23. Jag älskar verkligen denna jerkfråga. För jag är så intresserad av äldre litteratur och det är så kul att höra allas åsikter och få tips på sånt jag ännu inte läst. :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)