fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15 – 18 april

Så var det återigen fredag och dags för bokbloggsjerka (presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg).
Det här var frågan denna vecka:

"Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?"

Ställer mig väldigt positiv till den sortens böcker, man kan lära sig oerhört mycket på att läsa om andras liv, livsverk och/eller specifika erfarenheter, m.m. Så visst är det något jag läser, och ganska så ofta faktiskt.

Skulle kunna nämna många favoriter, men för att fatta mig kort väljer jag en. Visserligen är den i fyra delar och har bara läst del ett och två än, men ambitionen är att under året även läsa de sista två delarna. Det handlar om Marjane Satrapis självbiografiska roman Persepolis i serieform. Rekommenderar den verkligen (intressant att läsa om någon av samma årgång som en själv, men som växt upp under förhållanden i ett land som så vida skiljer sig från ens eget).

Läser förstås just nu Kari Rosvalls berättelse om sitt liv i Barnet från ingenstans, men skulle jag därutöver för tillfället välja någon, vilken upplevt något exceptionellt och som det skulle vara intressant att läsa om, är det människorättsaktivisten Yeonmi Parks; För att kunna leva: en nordkoreansk flickas resa till frihet.

Något som jag absolut inte är intresserad av är s.k dokusåpakändisar, rika Hollywoodfruar och sådana... skulle nog aldrig komma på tanken att det skulle kunna ge något att läsa dylikt, om det nu finns böcker av/om sådana vill säga - har inte den blekaste aning och anstränger mig heller inte att ta reda på saken.



40 kommentarer:

  1. det finns väldigt fina biografier i serieform, Persepolis är bra och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serieformen är helt ny för mig på det här sättet som roman/biografi. Men det funkar ju riktigt bra, åtminstone i Persepolis - väldigt effektfullt, blev lite överraskad.

      Radera
  2. Barnet från Ingenstans är jag intresserad av! Jag läser väldigt lite biografier, önskar jag vore bättre på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser Barnet från ingenstans har jag nu upptäckt att man får ha tålamod för att komma fram till det väsentliga. Efter lite mer än halva boken börjar den bli intressant för en bredare allmänhet.

      Radera
  3. Såg filmatiseringen av Persepolis och vill så gärna läsa serien. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela serien finns nu i en samlad nyutgåva har jag sett.

      Radera
  4. Dokusåpakändisar och liknande är inte jag heller ett dugg intresserad av, idrottsmän verkar vara de jag läser om mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon biografi om/av idrottmän har jag nog inte läst.

      Radera
  5. Jag har lärt mig mycket genom att läsa biografier och folks psykiskamående, misshandel, ätstörningar osv som jag har kunnat använda mig av på jobbet inom psykiatrin. Och jag kan tänka mig att dessa böcker verkligen är en hjälp för de som mår dåligt att de får bearbeta händelserna så det blir lite som terapi. Sen för andra i liknande situationer så är det nog en trygghet att veta om att det finns andra och att de inte är ensamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra att få ett inifrånperspektiv, oavsett vad det gäller.

      Radera
  6. Jag håller med om att det måste vara en intressant person som har gjort något som jag är intresserad av. Skulle aldrig köpa en bok om Zlatan eller om någon dokusåpakändis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Zlatans bok får nog vara för min del också.

      Radera
  7. Barnet från ingenstans är jag intresserad av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit fram till det som är intressant och man häpnar, kände inte alls till det hon skriver om. Men mycket av det hemska som hände under andra världskriget är ju ofta helt ofattbart för oss.

      Radera
  8. Det här är en genre som oftast får stå tillbaka för mig. Men tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker själv det är väldigt givande att läsa den här sortens böcker.

      Radera
  9. Tycker också det är intressant, men man får väl vara beredd på att innehållet alltid är vinklat åt ett eller annat håll - medvetet eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis blir det efter det perspektiv och den minnesselektion som berättaren har, det är ju oundvikligt.

      Radera
  10. Håller verkligen med dig, mycket finns att lära och det är intressant! Problemet för mig är att de hittills känts tråkigt att läsa, menmen. Och dokusåpaböcker, nejtack ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biografiska böcker kan ju vara så olika skrivna. Dom i romanform är ju väldigt lättillgängliga.

      Radera
  11. Jag känner inte alls till dina, men tack för tipsen.

    SvaraRadera
  12. Barnet från ingenstans skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok som hade tjänat på att reduceras något. Man får ha tålamod, det intressanta kommer sent i boken.

      Radera
  13. Persepolis måste jag läsa någon gång.

    Gud bevare oss, nu ser jag en våg av självbiografier från Hollywoodfruar i antågande... Det skulle inte förvåna mig om de dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja! Hemska tanke. XD
      Absolut, läs Persepolis - väldigt intressant och gripande berättat.

      Radera
  14. Persepolis är jag väldigt nyfiken på och vill gärna läsa. Tackar också helst nej till kändisbiografier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Persepolis är värd att få fler läsare. Kände mig väldigt tveksam inför att läsa bok i serieform, helt ovant för mig - men det fungerade ju alldeles utmärkt! :)

      Radera
  15. Jag tycker också att det är intressant och lärorikt att läsa denna typ av böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett spännande sätt att ta till sig fakta på. Man blir ofta nyfiken att ta reda på mer om olika händelser och platser. :)

      Radera
  16. Barnet från ingenstans verkar verkligen intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände inte alls till Projekt Lebensborn innan jag började läsa denna. Ruskigt som så mycket annat som skedde under WW2.

      Radera
  17. Persepolis har jag läst. är som regel inte intresserad av kändisbiografier. bättre med biografier och memoarer om och av författande kvinnor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej kändisbiografier har jag en känsla av inte ger så mycket att läsa. Men jag kan ju ha fel.

      Radera
  18. Persepolis var nytt för mig men jag har hittills inte varit intresserad av det formatet. Jag är mer för text än bilder när det gäller böcker. Däremot kan jag tänka mig att boken om Yeonmi Parks är intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade precis samma inställning som dig innan jag tog mig an Persepolis. Serieformatet var helt ovant och inte alls intressant för mig tidigare. Det här var första boken i serieform jag läst, en riktigt positiv överraskning. :)

      Radera
  19. Intressanta tankar, som fått mig att fundera lite mer på varför jag inte så ofta väljer den här sortens böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog ha lite fördomar om biografier tror jag. Man tänker sig kanske tjocka, hela livet-framställningar; torrt, tråkigt, navelskådande och faktaspäckat. Men många (själv/)biografiska böcker är ju idag faktiskt skrivna i romanform, mer eller mindre, och då blir det väldigt spännande och lättsamt att läsa.

      Radera
  20. Tack för tips har inte läst någon av böckerna du nämner.

    SvaraRadera
  21. Håller med, böcker om kändisar som umgås med andra kändisar: Intresse noll.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)