fredag 8 april 2016

Bokbloggsjerka 8 – 11 april

Återigen fredag, och för den veckodagen ingår såklart bokbloggsjerka (presenterad av Annikas litteratur- och kulturblogg).

Så här lyder frågan denna vecka:
"Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!"

Ett sånt svar skulle förstås kunna bli hur långt som helst, för självklart kan man inte bara hålla sig till en bok. Försöker dock fatta mig kort genom att dra det hela i stora drag. Faktum är ju att det där man upplevt spännande varierat med tiden.

Först var det vurmen för Stephen Kings alla böcker (spännande skräck alltså), sen kom Henning Mankells Wallander-serie och därpå Elizabeth Georges serie om  Thomas Lynley och Barbara Havers (jo, var faktiskt deckarfantast under ett bra tag). Sen under en mellanperiod, med mer fakta i bokläsandet, antar jag att John Ajvide Lindqvists skräck (motpol till det realistiska?) och Håkan Nessers krim fick stå för den bokliga spänningen i fiktiv form.

Är nu framme vid nutid, och har då upptäckt hur fantastiskt det är att läsa science fiction, dystopier och psykologiska thrillers. Intresset bara ökar om det finns politiska undertoner, samt då aktuella samhällsfrågor vävs in på ett snillrikt sätt (bort med fördomarna, för science fiction och dystopier är för det mesta allt annat än världsfrånvänd litteratur, tvärtom kan det tjänstgöra som ögonöppnare inför vad som händer omkring oss i verkliga livet).
Lars Wilderängs spännande Stjärnklart-serie (#1: Stjärnklart och #2: Stjärnfall) passade mig förstås riktigt bra. Förväntningarna inför uppföljaren #3: Stjärndamm (utg.dat. 27 juli i år) är inte helt förvånande skyhöga. Blev faktiskt tvungen att även läsa författarens Midvintermörker, trots allt militärt fikonspråk, och kommer såklart även att läsa Midsommargryning (kommande Höstsol, planerad till nästa år, lär väl också den bli svår att låta bli får man förmoda).
Vad gäller psykologiska spänningsromaner finns för mig två starkt lysande stjärnor just nu med:
De försvunna av Caroline Eriksson och Sekten på Dimön av Mariette Lindstein. Snacka om (hög)spänning.


Klicka vidare för att läsa andras svar på frågan:


18 kommentarer:

  1. Sekter verkar läskiga, så dokumentär om scientologerna; hungriga, agade, inte träffa sina barn...

    SvaraRadera
  2. Ser att vi har gjort ungefär samma resa, men inte riktigt i samma ordning :)

    Den där Sekten på Dimön lockar mig ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Jag är riktigt nyfiken på Lars Wilderängs Stjärnklart-serie och Sekten på Dimön :)

    SvaraRadera
  4. De försvunna hade jag också med.

    SvaraRadera
  5. Sekten på Dimön hör jag bara bra om, vet inte varför den inte lockar mig ordentligt ändå.

    SvaraRadera
  6. Har stått och hållt i Stjärnklart ett antal gånger, dags att ge sig på den snart då kanske.

    SvaraRadera
  7. Psykologiska spänningsromaner är så mycket läskigare än deckarsplatter!

    SvaraRadera
  8. Sekten på dimön har jag här hemma och hoppas hinna läsa den snart!

    SvaraRadera
  9. De försvunna skulle man lätt kunna få en stöt av ;)

    SvaraRadera
  10. Av Henning Mankell och Elizabeth George har jag läst många böcker genom åren. Sekten på Dimön är en bok som jag är otroligt sugen på att läsa. Den verkar spännande.

    SvaraRadera
  11. Sekten på Dimön har jag faktiskt vissa funderingar på att läsa.

    SvaraRadera
  12. Psykologiska spänningsböcker gillar jag :) Sekten på Dimön måste jag spana in!

    SvaraRadera
  13. Många fina tips, jag tar framförallt med mig de om politik/samhällsfrågor, det andra blir nog för hemskt för mig :)

    SvaraRadera
  14. Sekten på Dimön är jag intresserad av! Tycker också mycket om psykologiska spänningsromaner.

    SvaraRadera
  15. länge sedan jag läste E George. var verkligen förtjust i henne. de andra är okända storheter för mig

    SvaraRadera
  16. Sekten på Dimön dömde jag ut p g a fult omslag (japp, så ytlig är jag!), men man kanske skulle ge den en chans trots allt. Har sett en del positiva omdömen om den.

    SvaraRadera
  17. Sekten på Dimön dömde jag ut p g a fult omslag (japp, så ytlig är jag!), men man kanske skulle ge den en chans trots allt. Har sett en del positiva omdömen om den.

    SvaraRadera
  18. Sekten på Dimön och Stjärnklart var härliga böcker som lästes efter tips från dig. Ett stort tack för fantastiskt bra boktips!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)