söndag 10 april 2016

En smakebit på søndag: Fjärilarnas stad

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här hämtas smakbiten från Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall.
(Titel länkad till bokpresentation från förlaget). Sidan 165:

   "Jag tvekade med handen över öppningsmekanismen men svepte sedan med handflatan över den. Med ett mjukt svisch gled den upp och jag tog ett steg in i rummet som doftade läder och rikedom.
    Framför mig fanns ett stort skrivbord, bokhyllor fullproppade med gamla böcker och en hel vägg av glas som vette ut mot trädgården. Därute lystes stora träd och buskar upp av svävande belysningsklot.
    På skrivbordet stod digitala fotoramar. Fenix som barn skrattande mot mig. Jag snuddade vid den och ett hologram av en mörklockig pojke gjorde volter över skrivbordet. Ingenstans fanns bilder av honom som äldre, bara som bebis eller liten."

animated-butterfly-image-0285

35 kommentarer:

  1. Har sett den här boken på en del ställen senaste tiden, men vet egentligen inte vad det är för typ av bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv skulle jag kalla det science fiction, andra kanske kallar det fantasy? Äventyrligt är det i varje fall och där är massor av futuristisk teknik. ;)

      Radera
  2. Den här boken är jag riktigt nyfiken på. Det verkar kunna vara en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. YA som även roar äldre, åtminstone mig. ;)

      Radera
  3. Låter lätt futuristisk? Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Precis så, rätt mycket futuristiskt till och med. :)

      Radera
  4. En bok jag sett på ett par ställen nu och blivit nyfiken på! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl värd att sprida kännedom om, riktigt spännande och bra. Gillade hur det hela utvecklades och slutet var mycket bra.

      Radera
  5. Läste ut den igår och tycket den var jättebra! Sen är ju omslaget väldigt vackert också :) Hoppas du också tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju nu också läst ut den och kan inte annat än hålla med. :)

      Radera
  6. Fint omslag och titel :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket snyggt, väl marknadsförd bok, riktigt bra dessutom. ;)

      Radera
  7. Tillhör också dem som sett den här boken då och då på senare tid. Tror inte att det är något för mig, men det är svårt att veta ... ibland ska man inte tro så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går så lätt att ta miste på vad man tror passar sin smak ibland. Förutfattade meningar har nog alla mer eller mindre.

      Radera
  8. Spännande, tack för intressant smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir alltmer spännande vartefter handlingen fortskrider. Äventyrligt och fantasifullt.

      Radera
  9. okänt författarnamn och okänt förlag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okänt även för mig, men är nu klart glad att jag vågade mig på denna. :)

      Radera
  10. Fint bokomslag! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genomtänkt också med tanke på handlingen.

      Radera
  11. Den här känner jag inte till, blir lite nyfiken på vad det är för slags bok. Fint omslag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Science fiction, fantasy, spänning, äventyr... lite politisk udd också. ;)

      Radera
  12. Fint omslag! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl genomtänkt i utförandet.

      Radera
  13. Tack för smakbiten! Snyggt omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ger en glimt av handlingen.

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Det där med hologram är fascinerande och lite läskigt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var jättefascinerad av hologram som yngre, då det var väldigt nytt och spännande (visst, lite läskigt oxå!). Gick x antal gånger på hologramgalleri i tonåren. :D

      Radera
  15. Lockande! Och så fint omslag :) Tack för smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är nog det första de flesta blir uppmärksamma på.

      Radera
  16. Är faktiskt lite nyfiken på denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev mer än nyfiken och det var tur, för denna gillade jag riktigt bra! :)

      Radera
  17. Svar
    1. Den är sprillans ny och släpps på fredag nästa vecka, den 15/4.

      Radera
  18. Fjärilar är fint, ingen bok jag känner till

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)