tisdag 26 april 2016

"Ett sötare blod: om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" av Ann Fernholm

Ett sötare blod: om hälsoeffekterna av ett sekel med socker av Ann Fernholm. Om boken (text hämtad från förlaget Natur & Kultur):

"“Ha mindre fett i maten, så får du mindre fett på kroppen.”

Så löd rådet från våra myndigheter. Men det har blivit precis tvärtom. En epidemi av fetma och diabetes har drabbat stora delar av världen. Varför?

I Ett sötare blod granskar vetenskapsjournalisten Ann Fernholm våra kostråd. Likt en deckarförfattare nystar hon upp historien om hur forskare vandrade vilse när de utsåg kolesterolnivåerna i blodet till ett avgörande mått på hjärthälsa.

Hennes kartläggningar pekar istället ut en annan bov i dramat: vår sockerstinna kost som har gett oss ett allt sötare blod.

Ett högt blodsocker skadar våra blodkärl och eldar på utvecklingen av både åderförkalkning och demens. Mycket insulin i blodet driver tillväxt i kroppen: nyfödda väger mer, barn går tidigare in i puberteten och vi löper en allt högre risk att drabbas av cancer.

Ann Fernholm ger här en både bred och insiktsfull bild av hur din hälsa påverkas av vad du äter.

Ann bloggar också. Följ henne här."

Boken kom ut redan för över tre år sedan och ändå hade jag missat den, tills nu. En helt makalöst intressant bok som man så innerligt hoppas att så många som möjligt läser. Blir så tacksam för att det finns sådana här eldsjälar som Fernholm vilka för ut den här typen av kunskap/forskningsrön/ny vetenskap till en bredare allmänhet på ett sätt så alla förstår, man behöver absolut inte vara vetenskapligt skolad trots att det rör sig om en ganska komplex kunskap. Kan bara inte begripa varför t.ex livsmedelsverket inte lägger mer krut på den här kostrelaterade hälsofrågan, och varför politikerna är så ovilliga att beskatta socker. Vilka samhällsvinster skulle inte kunna göras i form av kraftigt reducerade sjukvårdskostnader till följd av en minskad sockerkonsumtion?

Författaren till Ett sötare blod arbetar som vetenskapsjournalist (utnämndes till "Årets vetenskapsjournalist" år 2010) och har doktorerat i molekylär bioteknik. Att läsa boken tror jag för många skulle kunna bli startskottet till att effektivt förbättra sin hälsa. För mig var det här så spännande att det var svårt att sluta läsa för att släcka lampan på kvällen, och hade man haft möjlighet vore det en riktig sträckläsningsbok.

Alla har väl vid det här laget blivit lite avtrubbade inför alla braskande rubriker i kvälls- och dagspressen vad gäller larmrapporter för sambandet mellan kost och hälsa, råden skiftar motsägelsefullt fram och tillbaka. Stor förvirring!
Att söka fakta i ett sådant läge är utmärkt och en bättre faktabok i ämnet än Ett sötare blod har jag svårt att tro att det går att finna. En ögonöppnare.

Själv köper jag Fernholms slutsats helhjärtat och vill härmed återge bokens avslutande ord:
"Vid sidan om en skatt på det vita sockret, tycker jag att vi ska ha varningstext på godis, läsk, bullar och kakor där det står: »Socker ger dig hjärtinfarkt, socker gör dig dement, socker eldar på din cancer, socker kan ge ditt barn en för tidig pubertet, socker stör din ägglossning, socker ger dig finnar, socker dödar i förtid«"

Lågkolhydratkost och motion borde ibland istället för piller stå på recepten - vilken perfekt hälsokur det skulle vara för många! Fram för mer fokus på det här med blodsockernivåer.

Ett sötare blod kommer troligen att bli den bästa bok jag läst i år och jag rekommenderar starkt precis alla att läsa den.

Utgiven: November 2012
Antal sidor: 255 (Inbunden)
ISBN: 9789127133730 (Inbunden)

Utnämnde den här boken till Månaden bästa bok för april.

Betyg: 5/5

Finns att köpa på:
Bokus: Inbunden / Pocket / MP3-bok
Adlibris: Inbunden / Pocket / MP3-bok / E-bok
Cdon: Inbunden / Pocket / E-bok

7 kommentarer:

  1. Måste läsa denna bok och utbilda mig lite känner jag. Tack för tips och bra recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunskap som borde få komma alla till del, helt klart!

      Radera
  2. Har också läst den. Får en att tänka till vad man stoppar i sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart nyttigt att tänka till ibland. :D

      Radera
  3. Jag vet inte om det är sant, men jag har hört att de tillsätter salt till glassen för att de ska kunna ha i mer socker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja socker är ju en billig ingrediens, så det är väl inte helt omöjligt att man kanske gör så, hur vansinnigt det än verkar! :o

      Radera
  4. Den här boken skulle jag vilja ge i julklapp till både min pappa och svärfar, men det kommer väl att förstöra julstämningen ;) Jag får helt enkelt läsa den själv. Jag tror att det krävs agerande från myndigheterna, med varningstexter och kanske skatt på sockerstinna livsmedel, människan i västvärlden är för beroende av socker för att kunna/vilja ta sig ur det beroendet på egen hand. Tack för boktips!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)