måndag 11 april 2016

Tematrio - Böcker ni inte läst ut


Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser. Frågan är:

"Berätta om tre böcker som ni inte läste klart, vad fick er att besluta att avsluta?"

Men jaha, nu blev det lite konstigt här... hur skall man kunna berätta om böcker man inte läst? Okej, gör väl ett försök då!:


1. Okänd soldat av Väinö Linna. Så synd att jag inte orkade fortsätta läsa denna som enligt mångas utsago skall vara så fantastiskt bra, försökte verkligen. Det var något med sättet den var skriven på, språkligt(?), eller något... jag vet inte riktigt. Det är väl mig det är fel på.

2. Kvinnan som gick till sängs i ett år av Sue Townsend. När Townsend lät 13-åriga Adrian Mole med sin hemliga dagbok (charmig brittisk YA: The Secret Diary of Adrian Mole, Aged 13¾) göra entré blev man förstås förtjust, men att nu vid långt senare tillfälle läsa författarens bok om Eva som börjar leva sitt liv utan att gå upp ur sängen efter det att barnen flyttat hemifrån... nej, vad var det för kul med det? Hur tänkte jag egentligen?

3. Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Säkert inget fel alls, förutom otympligt tjock pocketbok med text i miniformat som går så långt in mot ryggen av boken så man får kramp i tummen för att kunna se vad som står när raden når in. Bedrövligt att trycka en bok på så vis kan man tycka, om man tillåts vara lite smågrinig så där i största allmänhet.


Det var väl ungefär vad som kan presteras i den vägen. Finns säkert fler och bättre exempel, men böcker man ger upp är liksom inte lika minnesvärda.


12 kommentarer:

  1. Okänd soldat har jag inte läst, men vi var tvungna att se filmen när jag gjorde lumpen.

    SvaraRadera
  2. Okänd soldat har jag läst men jag kan förstå att den kan vara jobbig att läsa i o m att dialogerna är skrivna på dialekt.

    SvaraRadera
  3. text i miniformat avskräcker.

    SvaraRadera
  4. Ja, "Flickan från ingenstans" var ju dessutom alldeles, alldeles för lång, så den där miniformattexten är där helt i onödan! En bra redaktör borde ha kapat ca 20-30% av texten.

    SvaraRadera
  5. Ah, det är verkligne irriterande när böcker är tryckta på ett sätt som gör dem svåra att läsa. Verkligen frustrerande.

    SvaraRadera
  6. Ja, visst hade man förväntat sig något annat av Townsend! Jag tyckte att den var okej, men inte mer.

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dessa, men jag har faktiskt varit lite nyfiken på nummer två. Hm, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra :)

    SvaraRadera
  8. Flickan från ingenstans var alldeles för lång. Och texten i pocketupplagan alldeles för liten.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon bok ur din trio.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon av dessa men haft funderingar på den tredje förut.

    SvaraRadera
  11. det var för hundra år sedan jag läste Okänd soldat - på finska, sett filmen också.

    SvaraRadera
  12. Okänd soldat har jag blandade känsor inför. Ruggigt verklig (vilket idiotiskt påfund krig är funderade jag på under läsningen), men skitjobbig att läsa med alla dialekter och drösvis med personer.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)