måndag 25 april 2016

Tematrio - Parrelationer

Veckans tematrio presenteras som vanligt troget av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre "starka" romaner som handlar om parrelationer."

Kanske inte direkt "starka" (förutom Liseys berättelse förstås, men där är ju egentligen ena parten avliden...). Med risk för att inte riktigt lyckas lyda direktiven denna gång, beslöt jag mig ändå till slut för: Ett omaka par - det funktionella äktenskapet / Ett omaka par - det dysfunktionella äktenskapet
/ En änka till en kär avliden make - en f.d. parrelation.

Titlar länkade till mina bokomdömen.


Chanslös av Gail Carriger
Par: Själlösa Alexia Maccon och hennes make (Londonvarulvarnas alfa) Conall Maccon. Andra delen av Carrigers steampunkserie vars handling huvudsakligen är lokaliserad i det viktorianska London.

Anna Svärd av Selma Lagerlöf
Par: Prästen Karl Artur Ekenstedt som enligt "Guds befallning" ingått äktenskap med dalkullan Anna Svärd.

Liseys berättelse av Stephen King
Par: Lisey Landon, änka sedan två år, börjar försöka ta tag i kvarlåtenskapen efter sin avlidne make, den firade bästsäljarförfattaren Scott Landon. Bit för bit nystas det förflutna upp, parets förflutna och framförallt Scotts förflutna, hans barndom.


9 kommentarer:

  1. Anna Svärd är ett bra val. Chanslös står på min långa TBR - lista. Lisey är jag obekant med

    SvaraRadera
  2. Carrigers serie är så bra!

    SvaraRadera
  3. Man kan alltid lita på Selma Lagerlöf! ;)

    SvaraRadera
  4. Jag funderade på ett par böcker där den ena i relationen var försvunnen, av olika skäl, men bestämde mig för att jag hade tillräckligt många andra att välja mellan :) Liseys berättelse gillade jag, den återställde min tro på King :)

    SvaraRadera
  5. Lagerlöf är ju alltid genial, just den titeln har jag inte (än) läst

    SvaraRadera
  6. Vill verkligen läsa den Selma boken snart :) Och kul med Gail Carriger på listan! Hon är bra :)

    SvaraRadera
  7. Chanslös är nog min favorit i serien. Jag älskar en viss replik om att det är för mycket knän när de kommer till Skottland :) Liseys berättelse blev jag tyvärr inte lika övertygad av. Det fanns bitar av den som jag verkligen gillade, andra som jag hade svårt för.

    SvaraRadera
  8. De två första i din trio känner jag väl till, men har inte läst någon av dem ännu. Chanslös står i min bokhylla och väntar.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)