fredag 15 april 2016

Vad läser vi till helgen?

Lite eller mycket av detta står på menyn här:


Jag är en tjuv av Jonas Karlsson
(Om det skulle smaka med lite humor; "kalabalik i butik")


Nudelbagaren av Ma Jian
(Två vänner träffas varje vecka för att äta middag tillsammans; den ene är författaren som vill briljera intellektuellt och den andre är blodgivaren med entreprenörsanda - samtalet förs dem emellan.
Skall vara någon sorts satir, som f.ö. förbjöds i hemlandet Kina.)


Barnet från ingenstans av Kari Rosvall och Naomi Linehan
("Den sanna berättelsen om flickan som föddes in i Hitlers avelsprogram men växte upp i Sverige utan att veta om sin mörka historia." - Kari Rosvall öppnar sitt hjärta och berättar om sitt liv, först vid 64 års ålder får hon veta om sin bakgrund och var hon en gång föddes.


...och sist, men inte minst:

Ett sötare blod: om hälsoeffekterna av ett sekel med socker av Ann Fernholm
(Här finns förstås specialintresse. Ganska mycket har hänt vad gäller kostrekommendationer sedan man pluggade friskvård och hälsopedagogik på 90-talet! Har förstås redan läst Andreas Eenfeldts Matrevolutionen och Annika Dahlqvists "Guide". Ann Fernholms bok verkar vara lite på samma linje. Snabba kolhydrater har jag hur lätt som helst att bejaka är rejält dåligt för oss, men måste erkänna att det sitter ordentligt långt inne att acceptera att mättat fett och rött kött är nyttigt i de stora mängder som ofta åsyftas enligt senare förståsigpåare. Gamla lärdomar är svåra att släppa.)



Trevlig helg!


4 kommentarer:

  1. Jag ska läsa The Love That Splits The World och kanske lite ur Mrs Dalloway. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mrs Dalloway får nog bli sommarens klassiker för omläsning. Evigheter sedan den lästes, men minns den som ganska bra. :)

      Radera
  2. Låter som spännande böcker. :) Hoppas alla är riktigt bra nu :) Jag har inte bestämt vad jag ska läsa i helgen men är på humör för scifi så blir nog någon sån bok jag letar upp i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sötare blod blev det mycket av vill jag lova! Jösses vilken spännande bok (för en sån med mitt specialintresse för ämnet vill säga). :D
      Att känna humör för scifi blir allt vanligare även för mig numera verkar det som. Hoppas du hittade något som passade. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)