fredag 20 maj 2016

Bokbloggsjerka 20 – 23 maj

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg:

"Även denna vecka kommer frågan från Siri: Pest eller kolera: Att bara få läsa en bok per år eller att få läsa så mycket du vill men aldrig avsluta böckerna?"

Vill självklart inte välja, men skulle man vara tvungen skulle det här citatet funka i sammanhanget:

"Att börja väl är bra, att sluta väl är bättre."
(Okänd)

Alltså: Vill verkligen veta hur det går, finna själva utgången, få reda på den "slutliga" upplösningen... även för böckers handling (för det mesta). Tänker vidare: vilken hemsk tanke om det obegränsade valet bara bestod av böcker man verkligen kände sådan aversion emot att de bara inte gick att fortsätta läsa, och vad ännu mera hemskt det skulle vara om dessa bara bestod av böcker man tyckte var rent fantastiskt fängslande läsning, att sen inte få avsluta, nej fy! "En bok per år" får det bli, trots allt. En riktigt fullkomlig fantastisk bok! ;)


För att läsa andras svar på frågan:


21 kommentarer:

  1. Trots att det först verkade vara ett svårt val så tycker jag det blev enkelt när man började fundera precis i de banor som du gjort :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill också veta hur det går så jag skulle också välja att bara läsa en bok per år men i alla fall få ett ordentligt avslut :)

    SvaraRadera
  3. boksluten är ibland vanskliga i sig. ibland får en hela boken förstörd retroaktivt så att säga för att slutet är så dåligt. kan vara utan sluten eller fabricera själv.

    SvaraRadera
  4. Slutet är inte så viktigt för mig, det kan jag fantisera ihop själv.

    SvaraRadera
  5. Valde samma - men har ingen titel i åtanke, har du?

    SvaraRadera
  6. Valde samma - men har ingen titel i åtanke, har du?

    SvaraRadera
  7. Ja i ett sådant val fick det vara en riktig tjockisbok

    SvaraRadera
  8. Håller med fullständigt!

    SvaraRadera
  9. Håller med fullständigt!

    SvaraRadera
  10. Håller med dig! Det finns ju många fina tjockisar att läsa :D

    SvaraRadera
  11. Pest eller kolera ... om alternativ håller samma ordning valde jag kolera.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med! Vill också veta hur det går.

    SvaraRadera
  13. Verkligen hemska alternativ idag.

    SvaraRadera
  14. Ja om man bara får läsa en per år så får man ta en tjock bok som man känner på sig att man kommer älska :)

    SvaraRadera
  15. Nej, med flera böcker skulle jag bli tokig att inte få veta slutet!

    SvaraRadera
  16. Det hade gjort mig tokig :)

    SvaraRadera
  17. Det får bli en hejdundrande bra bok! Jag hade nog hellre velat läsa massor och få stå ut med egna slut :)

    SvaraRadera
  18. Slutet hittar jag på själv! :)

    SvaraRadera
  19. Jag valde också en bok per år, men tänk om den boken är både dålig och tjock. Då skulle jag nog nästan önska att jag valt det andra alternativet.

    SvaraRadera
  20. Jag valde också en bok per år, men tänk om den boken är både dålig och tjock. Då skulle jag nog nästan önska att jag valt det andra alternativet.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)