fredag 6 maj 2016

Bokbloggsjerka 6 – 9 maj

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg:

"Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje?"


Fint!: Fin både utanpå och inuti är Saffransköket av Yasmin Crowther. Författarens debutroman. En vacker, sorglig och fängslande berättelse. Omslaget med det röda vallmofältet i gula glasburken; de matta partierna (i det f.ö. blanka omslaget) med den blå fjärilen och etiketten med titel samt författarnamn - verkligen fint i ordets rätta bemärkelse och passande även till bokens handling.

Fult?: Helt okej innehåll, väldigt speciellt och annorlunda förstås. Även omslaget är ju ganska annorlunda, visst jag förstår tanken bakom guldtyperna med de felaktiga skuggorna, med anledning av hur Boken av Niklas Rådström är skriven, vad den handlar om (Bibeln). Men ändå... första ingivelsen är att omslaget känns rörigt, något man stör sig lite på, men "fult" vet jag inte om man kan kalla det.


Titta in här för att ta del av andras tyck och tänk
kring fint och fult utanpå:

16 kommentarer:

  1. Jag trodde Saffransköket var en kokbok men det är det alltså inte

    SvaraRadera
  2. Saffransköket är verkligen lockande... :)

    SvaraRadera
  3. Jag är tveksam till om någon av dem hade fått mig att lyfta på boken och läsa baksidan, tror ingen av dem signalerar min typ av bok :)

    SvaraRadera
  4. Skulle kanske kolla Saffransköket. I tron att det är en kokbok!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Vilken häftig bild, jag gillar fjärilar :)

    SvaraRadera
  7. Omslaget till Saffransköket är fint och boken är väldigt läsvärd.

    SvaraRadera
  8. Saffransköket var jättefint!

    SvaraRadera
  9. Saffransköket är insmickrande. omslaget till Boken är stiligt. ett djärvt romanprojekt verkligen

    SvaraRadera
  10. Båda tycker jag är ok, men inget av dem skulle nog väcka mitt intresse.

    SvaraRadera
  11. Ett fult omslag behöver ju inte vara lika med en dålig bok, men jag tror ändå att omslagen påverkar läsarna.

    SvaraRadera
  12. Gillar också Saffrankökets omslag. :)

    SvaraRadera
  13. Saffransköket var jättefin. :) Boken var lite intressant. Bra idé men kanske inte helt rätt utförd...

    SvaraRadera
  14. Saffransköket var fin. Håller med om att Bokens omslag ser lite rörigt ut.

    SvaraRadera
  15. Saffranköket var ju en romantitel som kan göra att den hamnar fel i bokhyllan, men omslaget var fint. Boken ser ut som när man inte kan hålla kameran stilla med lång exponeringstid.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)