tisdag 17 maj 2016

"Det sötaste vi har: om socker och växande kroppar" av Ann Fernholm

Det sötaste vi har: om socker och växande kroppar av Ann Fernholm var det förstås ingen tvekan om att jag skulle läsa efter samma författares föregående bok i ämnet: Ett sötare blod: om hälsoeffekterna av ett sekel med socker, en riktig ögonöppnare som definitivt för mig gjorde att polletten trillade ner ordentligt angående vår tids högkonsumerande av snabba kolhydrater och dess följdverkningar. Rekommenderade alla att läsa den boken och gör nu samma sak för Det sötaste vi har.

För hur viktigt är det inte att vi uppmärksammar hur barn på kort och lång sikt påverkas negativt av den sockerstinna livsstilen vi tycks ha anammat, inte minst i sociala sammanhang? Tragiskt att det skall vara så och hur skall det kunna gå att förändra?

Kanske genom att fler blir uppmärksamma på hur illa det egentligen gör oss allt detta socker och vita mjöl? För rätt så hälsomedvetna är vi ju dock i det stora hela. Kanske genom ett införande av sockerskatt i någon form? Skatter är ju ett styrmedel och liksom tobaken gör ju även sockret att sjukvårdskostnaderna ökar (om man krasst bortser från allt onödigt mänskligt lidande det orsakar, förstås).

Boken tar upp de fakta som ligger till grund för orsakssambanden mellan vår tids kost och dess påverkan på barns utveckling och hälsa. Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm har en bakgrund som biokemist och har noggrant gått igenom den kunskap och de epidemiologiska studier som finns inom forskningen kring detta. Bevisen för sambanden framgår med all tydlighet. Aldrig tidigare under människans utveckling har socker och vitt mjöl konsumerats i så hög grad som idag, och de stora folksjukdomarna frodas.

Man får en gedigen genomgång för den historiska utvecklingen, en insyn i samspelet mellan kroppens molekyler (på ett för alla begripligt sätt), hur organen fungerar och hur problemen uppstår, vår kosts påverkan på tandhälsan. Boken tar också upp alla de sjukdomar (även förändrad utveckling i form av t.ex. för tidig pubertet) som ökar bland barn och ungdomar i hela världen; allergier, glutenintolerans, typ 1-diabetes, depression, autism, adhd, cancer och fetma... Metabolt syndrom (insulinresistenssyndrom) är ett samlingsnamn för olika faktorer som står bakom ökad risk för hjärt-/kärlsjukdomar, och jag tror på allvar att man måste bli mer medveten om orsakerna till uppkomsten av dessa faktorer, för när allt yngre drabbas känns det rent förfärligt.

I Det sötaste vi har finns även vardagliga råd - och recept(!) i slutet av boken - för hur småbarnsföräldrar kan ta tag i problemet, Fernholm delar med sig av sina egna erfarenheter ur föräldraskapet; svårigheterna, men också möjligheterna att genom olika metoder hantera vardagen, minska ner på allt sött.

Det dolda sockret/stärkelsen finns i livsmedel vi ibland inte ens kan ana. Själv blev jag t.ex. jätteförvånad när jag läste Ett sötare blod att fettreducerade mejeriprodukter tillsätts modifierad stärkelse (kollade t.ex. "mini-keso" - och visst var det så!), eller att hårt marknadsförd s.k. "nyttig" granola ("utan tillsatt socker") är indränkt i söt äppeljuice och späckad av sockrad torkad frukt.

Oj, oj... det här är min strid känner jag! :D

En uppmaning slutligen förstås: Läs!

Har tidigare skrivit om boken här (smakbit).

Utnämnde den här boken till Månaden bästa bok för maj.

Betyg: 5/5

Andra bokbloggare om Det sötaste vi har:
barnboksbloggen

9 kommentarer:

  1. (jag har också skrivit om denna)

    SvaraRadera
  2. Har också läst denna och känner att detta ämne är så viktigt!

    SvaraRadera
  3. Har också läst denna och känner att detta ämne är så viktigt!

    SvaraRadera
  4. Den vill jag nog läsa, eller rättare sagt ska jag läsa.

    SvaraRadera
  5. Den boken borde jag nog köpa som present till min man...

    SvaraRadera
  6. En ny titel för mig. Får kika närmare på den.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)