söndag 22 maj 2016

En smakebit på søndag: Ensam på Mars


"Okej, nu har jag sovit ut och allting ser inte lika hopplöst ut som det gjorde i går."

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här hämtas smakbiten (samt även ovanstående lilla morgonhälsnings-smakbit; sidan 18) från Ensam på mars av Andy Weir. Sidan är då 21, och jag tror därför inte att det så här i början av boken kan innebära att det är en spoiler (annars får ni skälla på mig):

"Ares 4 ska landa i kratern Schiaparelli, som ligger ungefär 320 mil från stället där jag befinner mig på slätten Acidalia Planitia. Jag kan omöjligt ta mig dit på egen hand. Men kunde jag bara kommunicera skulle de kanske kunna komma och undsätta mig. Inte för att jag vet hur det skulle gå till med de resurser de kommer att ha, men det finns gott om smarta människor på Nasa.
Alltså är det min första uppgift. Att hitta något sätt att kommunicera med jorden. Och skulle jag inte klara den saken blir uppgiften att hitta något sätt att kommunicera med Hermes när den återvänder om fyra år med medlemmarna i Ares 4.
För tillfället har jag förstås ingen plan för hur jag ska överleva i fyra år på mat som är tänkt att räcka i ett år. Men jag får ta en sak i taget."


Bokens baksidestext:
"Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas astronauten Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever - i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne och en ännu större dos självironi ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö. Målet är att en dag kunna återvända hem.

Ensam på Mars är redan en kultbok i USA. Baserad på rymdvetenskap, uppfinningsrikedom och träffsäker humor är detta en bladvändare som kan läsas som en framtida överlevnadsberättelse. Boken ligger till grund för filmen The Martian av Ridley Scott där Matt Damon spelar huvudrollen."


Tyckte det var dags att ta tag i bokrea-böckerna i bokhyllan. Definitivt nöjd med det här valet, en bok för mig, helt klart. Överlevnadsberättelse (s.k. "tokgillar" sådana), rymdvetenskap (Nasa♥) och träffsäker humor (underbar!)... vilka härliga ingredienser.
animated-love-smiley-image-0320

17 kommentarer:

  1. En helt fantastisk bok :)

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen sugen på att läsa Ensam på mars! :)

    SvaraRadera
  3. den här verkar så spännande! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Den här står oläst i bokhyllan.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  5. Å, Ensam på Mars igen! Har sett den omnämnd i bokbloggarna så många gånger, så jag bara måste skaffa den!

    SvaraRadera
  6. Spännande smakbit, tack för den! Är lite nyfiken på denna.... ;)

    SvaraRadera
  7. En bok som blev en av förra årets stora favoriter hos mig :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakebiten, fin liten smiley

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst boken, men sett filmen. :)

    SvaraRadera
  10. Tyckte väldigt mycket om den här :)

    SvaraRadera
  11. Den här boken är helt fantastisk. Tack för smakbiten.Blev sugen på att läsa om den.

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst den, men sett filmen två gånger. Superbra!

    SvaraRadera
  13. Ja, filmen är helt okej, men blir lite sugen på romanen nu...

    SvaraRadera
  14. tydligen väldigt autentiskt och vetenskapligt skrivet, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Takk for smakebiten, denne boken har jeg lyst til å lese :)

    SvaraRadera
  16. Har läst boken, tyckte den var helt okej, fascinerande idé. Missade tyvärr filmen, hoppas den sänds på tv snart.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)