söndag 8 maj 2016

En smakebit på søndag: För att kunna leva

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här hämtas smakbiten från För att kunna leva: en nordkoreansk flickas resa till frihet av Yeonmi Park. Eftersom jag inte mer än startat att läsa boken får det bli från sidan 21 (slutet av prologen):

"Tillsammans med skrivandet har läsandet hjälpt mig att få ordning i min värld. Så fort jag kom till Sydkorea och kunde få tag i översättningar av världens framstående böcker började jag sluka dem. Senare kunde jag läsa dem på engelska. Och när jag började skriva min egen bok stötte jag på ett berömt citat av Joan Didion: "För att kunna leva berättar vi historier för oss själva." Författaren och jag kommer visserligen från mycket olika kulturer, men jag känner ändå hur de orden ekar inom mig. Jag inser att det enda sättet för oss att överleva våra egna minnen ibland är att forma dem till en berättelse som gör till synes oförklarliga händelser mer begripliga.
    På min färd har jag sett fasor som människor kan tillfoga varandra, men jag har också varit vittne till ömsinta och vänliga handlingar och uppoffringar under de värsta tänkbara omständigheter. Jag vet att man kan förlora en del av sin mänsklighet för att överleva. Men jag vet också att den mänskliga värdighetens gnista aldrig helt utsläcks och att den kan tändas igen om den bara får frihetens syre och kärlekens kraft.
    Detta är min berättelse om de val som jag gjorde för att kunna leva."


20 kommentarer:

  1. Den här är jag väldigt nyfiken på! Tack för fin smakbit :)

    SvaraRadera
  2. Det känns som att det dyker upp en hel del böcker om Nordkorea nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Dette høres ut som ei spennende bok. Vet du om den orginalt er skrevet på koreansk? Eller er den skrevet på engelsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelska på originalspråk; titel: "In order to live"

      Radera
  4. Den här är jag väldigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Ja men den verkar intressant tack för smakebiten

    SvaraRadera
  6. lyssnade på hennes intervju i Kunskapskanalen, intressant.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Nordkorea verkar vara helvetet på jorden. Orwells 1984 förverkligat. Spännande med en kvinna som lyckats fly och kan berätta om det.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Har läst ett par böcker om Nordkorea och skulle gärna läsa fler. Det är så obegripligt. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. En bok jag gärna vill läsa! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jeg skrev et langt svar om boken fordi jeg trodde jeg hadde lest den. I Norge er det en bok som heter: Nord-Korea - ni år på flukt, og jeg trodde det var samme boken. Men så så jeg en gang ekstra på forfatteren og fikk det ikke til å stemme. Den jeg har lest var skrevet av Ensun Kim. :-)
    Jeg leste ganske mye om Nord-Korea i en periode og lærte mye om landet. Jeg synes det er fint å ta slike dypdykk av og til. :-) Ha en riktig din søndag!

    SvaraRadera
  11. Denne høres interessant ut, en tittel jeg må notere meg. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  12. Den skulle jag verkligen vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte läst så mycket om Nordkorea men är väldigt nyfiken på just det landet och allt det hemska som verkar försiggå bakom ridån. Tack för smakbiten och boktipset!

    SvaraRadera
  14. Tack för en intressant smakbit. Är otroligt sugen på att läsa denna.

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Är intresserad av att läsa denna och mer än jag gjort om Nordkorea.

    SvaraRadera
  16. Den här skulle jag kunna tänka mig. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  17. tack för smakebiten! den ska jag absolut läsa

    SvaraRadera
  18. Nydelig smakebit, denne boken vil jeg lese :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)