söndag 29 maj 2016

En smakebit på søndag: Om en Buick 8

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Att handla läsbart på loppis är utmärkt, ofta kan man hitta både nyare och knappt nötta (olästa?) böcker. Smakbiten här idag hämtas just från ett sådant loppisfynd som fått stå till sig ett tag i bokhyllan. Vanskligt att uttala sig om böcker man ännu bara läst drygt 50 sidor av, men anar att det här kan vara en av de bättre King.

Om en Buick 8 av Stephen King. Sidan 32-33:

"Det kom inget regn. När jag gick ut för att göra Ned sällskap på bänken som vetter mot Skjul B på andra sidan parkeringsplatsen satt Arky Arkanian där, rökte en cigarrett och pratade om basebollaget Pirates med grabben. Arky gjorde en ansats att resa sig när jag dök upp, men jag sade åt honom att sitta kvar. "Jag tänker berätta för Ned om Buicken vi har där borta", sade jag och nickade mot skjulet. "Skulle han bestämma sig för att ringa efter vitrockarna därför att chefen för skvadron D har blivit fnoskig, så kan du ju tala om för honom att jag talar sanning. Du var ju faktiskt med."
    Arkys leende dog bort. Det järngrå håret stod ut runt huvudet på honom i den matta varma bris som blåst upp. "Är du säker på att det är vettigt att göra det, chefen?"
    "Man kan bli tokig av nyfikenhet", sade jag, "och -"
    "- det är alltid bäst att veta", avslutade Shirley bakom mig. "Ju mer man vet, desto klokare blir man, det brukade Curtis Wilcox alltid säga.""

Om Om en Buick 8 (Bra Böcker):

"Pennsylvania 1979. Polismannen Curt Wilcox hämtar hem en övergiven Buick 8 av 1954 års modell och placerar den i ett skjul vid statspolisens förläggning. Curt Wilcox förstår sig på bilar och vet att den skinande Buicken bär på magi. Ibland sveper den in sig själv i ett ljus så starkt att solglasögon är verkningslösa. Ibland sänker den temperaturen i karossen 30 grader under den omgivande luftens. När en kollega försvinner under mystiska omständigheter som troligtvis kan knytas till bilen i skjulet fylls Curt Wilcox av skräck och fasa.  
Året är nu 2001. Curt Wilcox dödas av ett rattfyllo. Hans artonårige son bearbetar sin sorg genom att hålla till vid statspolisens förläggning. Han "adopteras" av pappans kollegor och blir fixerad vid bilen i skjulet. För att stilla hans nyfikenhet bestämmer hans nya "familj" att berätta den skrämmande historien om en Buick 8."

15 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, men det verkar vara något speciellt med mig och onda maskiner :)

    SvaraRadera
  2. Jeg leste mange King bøker da jeg var i tenårene, snart på tide å ta en ny titt på bøkene hans

    SvaraRadera
  3. Den här blir jag ju direkt nyfiken på, eftersom jag nyligen läste Christine :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. King lyckas liksom med det mesta och konstiga bilar får det att krypa i mig. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  5. Jeg leste Finders Keepers tidligere i år, og visste ikke at det var bok nummer to i en serie. :-D Kunne godt tenke meg å lese de andre bøkene om Curt Wilcox også. :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den här kände jag inte ens till, trodde jag kände till Kings böcker ;-)

    SvaraRadera
  7. Mycket går att hitta på second hand :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. tack för smakebiten! King har jag aldrig fastnat för med undantag för ett par av hans filmatiserade böcker

    SvaraRadera
  9. Jeg har en hel haug med King bøker i hyllen som jeg har kjøpt på loppis :-) Jeg fant 15 stykker en gang, innbundet og helt fine - så jeg sendte mannen min hjem for å skrive ned hvilke bøker jeg allerede hadde og så kjøpte jeg de 12 jeg ikke hadde fra før :-D Nå gjelder det bare å få lest dem :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Loppis är perfekt när man vill köpa bra böcker billigt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Låter som ett äkta loppisfynd :)

    SvaraRadera
  12. Åh en King som jag inte läst, blir nyfiken. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Har bara läst en King och det är Mr. Mercedes.

    SvaraRadera
  14. Loppis är bäst! Jag ska läsa något av King, snart... har svårt att välja bara men det lutar åt JFK-boken. Får se hur det blir :-)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)