fredag 20 maj 2016

Valmöjligheter för läsning till helgen och en fika-tanke för dagen


LCHF for the next generation: vad de borde lärt dig i skolan om mat av Lars-Erik Litsfeldt (som skrev den här smarta artikeln tidigare i år)

Ensam på Mars av Andy Weir

För att kunna leva: en nordkoreansk flickas resa till frihet av Yeonmi Park


Blog FreebiesFyndigt citat nedan är från Litsfeldts bok, en bok skriven för de som absolut är yngre än mig - so what? Allt jag tidigare lärt mig i skolan - för lääänge sedan - om kost, var att fett i maten (såvida det inte handlade om lättmargarin) var absolut hälsovådligt, men en rejäl kanelbulle till mellanmålsfika var helt rätt, t.o.m. för en diabetiker.
Dags att tänka om, och röra ner en sked helt naturlig kokosolja i eftermiddagskaffet istället för en sockrad margarinvetebulle att äta till. Är varken diabetiker, överviktig, glutenintolerant... eller vad det nu är, men alla har (oavsett vad man är eller inte) såklart hälsofördelar av att dra ner på socker och vitt mjöl.

"Den som aldrig känner på låsta dörrar kan bli instängd i ett olåst rum."
..."Att ifrågasätta gamla sanningar är ett sätt att känna på stängda dörrar. Det kanske visar sig att den gamla sanningen bara är en faktoid. Tror man på en sådan har man blivit inlåst. Och det vill man ju inte."...
Hämtat från sid. 22 i LCHF for the next generation (2011) av Lars-Erik Litsfeldt

Trevlig helg och må så gott!

4 kommentarer:

  1. Ensam på Mars är så vansinnigt bra.

    SvaraRadera
  2. Nja, kokosolja i kaffet? Bullen till har jag inga problem att skippa men en skvätt mjölk i kaffet vill jag ha. Annars står jag över :).

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)