fredag 10 juni 2016

Bokbloggsjerka 10 – 13 juni

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Frågan kommer den här gången från Mia Eggiman, och det handlar då om:

..."vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?"

Inflödet av recensionsexemplar är väl för mig inte direkt överväldigande, så blir för egen del strålande glad och tacksam för det som på det viset - oavsett formen - kommer i min väg, såklart förutsatt att det handlar om den sorts böcker som passar mig. Genre och handling är viktigare än form (menar då bara text-form), i varje fall vad gäller recex. MEN... skulle man få välja blir det utan tvekan den "vanliga" sortens bok som får företräde, e-pub kommer nummer två och pdf allra sist (lite stök och bök med pdf att läsa på plattan - men det går!).

Recensionsexemplar trodde jag i början av bokbloggandet bara var ämnade för stora kommersiella bloggar, bokbloggare med ett yrke där inköp av böcker finns med i bilden, lärare, "proffstyckare" och journalister, eller något liknande. Tyckte sen det var väldigt trevligt när jag upptäckte att även andra bokbloggare fick chansen att på det viset motivera sitt tyck och tänk, till och med lilla obetydliga jag... vad bryr man sig då om vilken form det kommer i?

Några för mig spännande och intressanta böcker jag verkligen har varit helförtjust i att recensera har förstås varit de första två i Stjärnklart-serien av Lars Wilderäng, en bokserie jag uppskattar så där alldeles speciellt (och med tanke på den livliga trafiken just till inläggen för Stjärnklart och Stjärnfall så är tydligen intresset stort även för flertalet andra). Där kom första boken som e-pub, den andra som pdf och den tredje... oj, vad besviken man skulle bli nu om den inte dök upp överhuvudtaget! Är det en sådan bokserie, som engagerar och intresserar så där alldeles speciellt, har det verkligen inte någon som helst betydelse hur man läser böckerna, så länge det är i textform - ljudform går bort helt för mig, då det helt enkelt inte fungerar.

Kolla in vad andra svarar:


10 kommentarer:

  1. För mig är det pappersformat som gäller.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst alla dagens jerka-svar: pappersbok är vad folk vill ha helst, pdf minst gärna. Så du är i gott sällskap.

    SvaraRadera
  3. Jag har inget att läsa e-böcker på, på datorn funkar helt enkelt inte att läsa en hel bok för mig, så för mig blir det fysiska böcker :)

    SvaraRadera
  4. Visst är det trevligt att även vi vanliga bloggare har möjlighet att få recex.

    SvaraRadera
  5. Jag trodde precis likadant som du i början när det gällde rec.ex och har samma rangordning av formaten. Papper är bäst!

    SvaraRadera
  6. Trodde inte heller man kunde få böcker bara så där, det var en trevlig överraskning. pdf tackar jag faktiskt nej till nu mer, jag klarar bara inte att läsa det :)

    SvaraRadera
  7. Tycker också det är väldigt roligt att få recensionsexemplar, visst föredrar jag fysiska böcker men jag läser också e-böcker. Vilket format boken är i är inte det viktigaste :)

    SvaraRadera
  8. håller med, texten är viktigast...

    SvaraRadera
  9. Pdf funkar inte alls i min läsplatta en del av texten försvinner.

    SvaraRadera
  10. Det är naturligtvis en förmån att få recensionsex, men PDF funkar inte för mig, formatet blir konstigt, tecken försvinner osv. Och det är ju knappast rättvist mot författaren om boken blir svårläst pga det.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)