fredag 17 juni 2016

Bokbloggsjerka 17 – 20 juni (med bonusfråga)


Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Den här gången är det lite extra frågvist med en bonusfråga från Koko.

"Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag?"

Bonusfråga:
"Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder."

Tidningar som handlar om böcker/film eller läsning/skrivande (antar det är sådana som syftas till i frågan?) blir det inte mycket av att läsa. För ett drygt tiotal år sedan var Ordfront magasin en tidskrift jag prenumererade på och läste med stort intresse, ja rentav längtade efter när nytt nummer var på G. Då handlade tidningen till en viss del om nya böcker som förlaget gav ut (Ordfront förlag känner väl kanske de flesta till, ger ut massor av spännande böcker), hur tidningen är idag vet jag tyvärr inte.

Till bonusfrågan: Läst väldigt många bra historiska romaner. Visst, historiskt korrekta i varierande grad, men romanformen ger ju en frihet i det avseendet. Försöker mig ändå på en mix. Läser för tillfället en fängslande och äventyrlig bok som troligen kan passa in: Svekens Tid (länk: tidigare blogginlägg) av Leif Selander. En historisk roman jag tyckte mycket om och som sedan gav lust att ta reda på historiska fakta efteråt var: Stenhuggarens dotter (länk: bokomdöme) av Ewa Klingberg. Dick Harrisons skönlitterära trilogi om Ulvbjörn Vamodsson var enligt mig riktigt spännande och bra, första boken i serien hette Ofärd (länk: Ordfront förlag). En given bok att nämna är såklart även Utvandrarna (länk: bokomdöme) av Vilhelm Moberg. Borde kanske nämna fler, men börjar man tänka efter kommer man nog på alltför många fler. ;)



11 kommentarer:

  1. Det var inga böcker jag har läst, ska kika på dom :)

    SvaraRadera
  2. Ja utvandrarsviten är otroligt bra historiska romaner. För mig är de intressanta eftersom min gammelmormors samtliga syskon utvandrade till USA.

    SvaraRadera
  3. Utvandrarna är ju klockren. Kanske borde jag läsa om dem, läste dem när jag var runt 14, men jag är rädd för att jag inte ska bli lika tagen den här gången :o

    SvaraRadera
  4. Utvandrarna är riktigt bra!

    SvaraRadera
  5. de intressanta tidningar försvinner, inte lönsamt...

    SvaraRadera
  6. Mobergs böcker vill jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  7. Läser hellre böcker än tidningar.

    SvaraRadera
  8. Har inte riktigt tid för tidningsläsning.

    SvaraRadera
  9. Kul att du gillade Stenhuggarens dotter ;)

    SvaraRadera
  10. Just det, Ordfront! Den hade jag glömt bort, tack för påminnelsen :-)

    SvaraRadera
  11. Jag har inte hört talas om Stenhuggaren eller den serien. Däremot har jag hört talas om några av de andra böckerna. Men tack för tipset!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)