söndag 19 juni 2016

En smakebit på søndag: Hatet

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. Den här gången serveras de sista smakbitarna inför ett sommaruppehåll.

Hos mig hämtas då smakbiten från Hatet: en bok om antifeminism av Maria Sveland. Först en bokinfo hämtad från bokus:

"Det kom ett brev med ett dödshot. När den första rädslan lagt sig gör sig vreden startklar och ett skrivande tar vid. Hatet. En bok om antifeminism är en berättelse om ett Sverige i förändring där ett nytt debattklimat sakta har vuxit fram, och där det är alltmer legitimt att avsky feminismen och dess företrädare.

Hur kommer det sig att aggressiviteten mot feminister och kvinnor ökar just nu? Vad får hatet för konsekvenser? Hur kan feministhatet förstås utifrån ett historiskt och politiskt perspektiv? Genom intervjuer, analys och kartläggning av antifeminismen visar Maria Sveland hur allvarligt läget är, både för feminister och enskilda kvinnor.

Den här boken är en larmklocka och en uppmaning till alla som säger sig stödja idén om rättvisa och mänskliga rättigheter."


Ska ärligt säga att jag är väldigt dåligt insatt i vad feminism egentligen är och "antifeminism" är jag ännu mer okunnig om. Dessutom missat (kanske bläddrat förbi, "stoppat huvudet i sanden för") nyheterna om det mediedrev vilket tas upp i början av boken (där jag nu befinner mig) och som tydligen förekommit. Detta till trots, är det ganska intressant att läsa den här boken som kom ut 2013, och få en insyn i hur det kan vara. Oerhört skrämmande verklighet.

Tar med två små smakbitar denna gång. Den första är ganska tänkvärd vad gäller mycket, och den andra får mig att rysa - fy, vilka hemska fanatiska hot och vilken enorm efterföljande oro (i det här fallet efter ett hatiskt hotbrev) därmed journalister och författare kan bli utsatta för även privat.


Sidan 28:
"Ett fenomen som den brittiske journalisten Nick Davies skriver om i sin bok Flat Earth News där han menar att om tillräckligt många inom medierna upprepar ett påstående tillräckligt ofta så etableras detta till slut som en sanning. Förutsättningen för att detta ska ske är dock att journalisterna underlåter att granska källorna och informationen på ett noggrant sätt."

Sidan 35:
"En morgon när vi precis ska gå iväg till skolan och dagis. Jo, mitt tonfall kan ha varit aningen irriterat. Stressad över att vi alltid kommer i sista sekund, att barnen äter så dålig frukost, att det tar sådan tid för dem att få på sig kläderna. Att jag inte är på bättre humör, trött och tjurig och ute är det regnigt.
   Till slut, efter många om och men är vi färdiga alla tre och det är då, just när vi ska gå ut genom dörren som min äldste son gör något som får mina ögon att svida och bränna resten av den dagen. Han ställer sig på tå och tittar ut genom titthålet, sedan vänder han sig om och ser på mig och nickar.
   "Det är ingen fara mamma, ingen är här!"
Jag ser frågande på honom och han förklarar medan han låser upp.
   "Jag tänker göra såhär nu varje morgon. För säkerhets skull."
Jag har inte förstått att han förstått."


Önskar er alla, som det nu berör inför sommaruppehållet av smakbitar, en riktigt:

Skön sommar!

17 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, jag har heller ingen aning.

    SvaraRadera
  2. Ett misstag som många gör, barn är inte dumma, de är bara små. Läskig smakbit det där.

    SvaraRadera
  3. Jag läste den här för ett par somrar sedan och tyckte att den var riktigt otäck. Det värsta är att jag tycker att klimatet nästan har blivit ännu hätskare.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Ha en skön sommar :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Verkligheten är alltid det mest obehagliga man kan läsa om.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Kanske i obehagligaste laget för mig.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbitarna! Håller med om att den första är tänkvärd och att den andra är obehaglig.

    SvaraRadera
  8. tack för smakebitarna! låter som intressant och angelägen läsning

    SvaraRadera
  9. Väldigt obehagligt! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Verkar som en intressant bok! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Å, den siste smakebiten beskriver noe grusomt! Tenk at et barn kan føle det nødvendig å se om det er noen på utsiden før de kan går ut! Jeg har heller ikke noe greie på "antifeminism". Men jeg forstår hva det går ut på. Ha en riktig fin sommer!

    SvaraRadera
  12. Tack för tips - låter intressant och skrämmande.

    SvaraRadera
  13. Låter som en viktig bok och obehaglig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Låter som en viktig bok, bara synd att det fenomenet alls finns. Känns som att utvecklingen är på väg bakåt...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)