söndag 5 juni 2016

En smakebit på søndag: I vargars följe

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här hämtas smakbiten från I vargars följe av Stef Penney. Donald är "detektiven" som är satt att utreda mordet på en brutalt mördad man i ett nybyggarsamhälle i norra Kanada. Händelserna utspelar sig vintern 1867. Sidan 50:

Info från Bazar Förlag:
I vargars följe av Stef Penney
"Donald får snabbt lära sig en del saker om Caulfield. När han, till exempel, knackar på dörren till ett hus får de som bor där panik - i vanliga fall knackar man inte innan man kliver in. När de har försäkrat sig om att ingen av deras närmaste släktingar har dött, blivit skadad eller gripen släpar de in honom i huset för att hälla i honom te och pumpa honom på information. Hans anteckningar är ett virrvarr av hänvisningar: den första familjen har inte sett något men skickar efter en släkting som visar sig vara ingift, och som han väntar på i en timme innan han inser att han redan har träffat honom. Folk strömmar in och ut genom husens dörrar och utbyter historier, teorier och upphetsade, undergångsmättade profetior om tillståndet i landet. Att försöka skapa reda i allt detta är som att omfamna floden."

16 kommentarer:

  1. Denna var jag väldigt nära att köpa på bokrean, men det blev aldrig så. Är den bra?

    SvaraRadera
  2. Det verkar inte vara helt lätt att utreda ett mord i den trakten :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. den här tyckte jag mycket om! tack för smakebiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. Det var en fin beskrivelse av noe som hørtes ut som en kaotisk situasjon. Jeg slo opp Stef Penney og har lagt de to bøkene jeg finner på norsk i leselisten :-) Denne og De usynlige.
    Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
  5. Gillar verkligen smakbiten :) Tack! Den lockar till nyfikenhet!

    SvaraRadera
  6. Låter som en rolig vinkel.

    SvaraRadera
  7. Den här blir jag lite nyfiken på. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  8. Jag blir också nyfiken! Verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Jag har funderat på att läsa den.

    SvaraRadera
  10. Vilken trevlig smakbit :)

    SvaraRadera
  11. Den har jag läst och jag tyckte den var bra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Morsom beskrivelse! Takk for smakebiten! :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Jag läste lite i den här för något år sedan, men gav upp den. Vet inte varför men det var inte min stil.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)