fredag 29 juli 2016

Bokbloggsjerka 29 juli – 1 aug (tema: lista)


Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Denna gång handlar temat om listor - något som ju faktiskt är lika uråldrigt som språket självt, inte konstigt vi gillar det i alla möjliga sammanhang. Så här lyder instruktionen:

"Jag älskar listor och jag skriver flera stycken varje vecka i alla möjliga sammanhang. Och eftersom jag vet att jag långt ifrån är ensam om detta fenomen så tänkte jag att veckans tema för jerkan ska vara just en lista-post.

Svara genom att byta ut [blank] nedan mot det som du håller kärt, eller varför inte något som du verkligen inte klarar av. Endast fantasin sätter gränser… 
Topp [blank] [blank] "

Mina listor nedan blev så här för tillfället, gäller då sådant som gillas (har säkert missat flera viktiga!). Kan tyvärr inte fixa en topp 10 för tv-serier (TV har inte legat så högt i topp för mig de senaste åren):


Topp 5 deckarpar (ersatte här "par" med "sidekick"):
  1. Erlendur Sveinsson & Marion Briem
  2. Thomas Lynley & Barbara Havers
  3. Precious Ramotswe & Grace Makutsi
  4. Ruth Galloway & Harry Nelson (Ny favorit!)
  5. Ha, ha, kunde inte låta bli att ta med denna uråldriga duo: Statsrådet & hans svåger adjunkt Vilhelm Persson

Topp 10 författare (det syftar då inte nödvändigtvis bara på deckarförfattare, hoppas jag? Listade de av mig ganska aktuella och troligen 10 mest - i varierande grad  - "favoriserade", oavsett genre):
  1. Fjodor Dostojevskij
  2. Arnaldur Indriðason
  3. Elizabeth George
  4. Håkan Nesser (Uppskattar inte allt av författaren, men när det är bra är det riktigt bra!)
  5. Caroline Eriksson
  6. Jonas Karlsson
  7. Kristina Hård (visserligen bara läst två böcker av författaren, men vilka bra böcker sen!)
  8. Lars Wilderäng (Obs! gäller Stjärnklart-serien, inte Midvintermörker-serien)
  9. Stefan Einhorn
  10. Kan sen inte välja mellan: Stephen King eller John Ajvide Lindqvist... Både hissar och dissar deras böcker, men ack så bra när det verkligen är bra, då är det ju fantastiskt! :)

För att vidare ta del av fler listor:

9 kommentarer:

  1. Håkan Nesser är verkligen bra när han är bra, än så länge tycker jag att han dessutom har en väldigt hög lägstanivå. Stephen King och John Ajvide Lindqvist har ju väldigt mycket gemensamt och är ungefär lika bra :)

    SvaraRadera
  2. Jag var inne på att ha med Kitty-serien av Carolyn Keene eftersom jag tror att där väcktes ett intresse för deckare ... men nog slår King Ajvide L!

    SvaraRadera
  3. jag är väldigt mesig och tycker att Flynn är för tuff...

    SvaraRadera
  4. Kul med sidekick istället för par. De relationerna kan ju ofta vara nästan mer intressanta :)

    SvaraRadera
  5. Suits är ju så bra! :) kul att se någon annan som gillar den

    SvaraRadera
  6. Har läst någon bok av Nesser men de passar inte för mig.

    SvaraRadera
  7. Som deckarpar, eller sidekicks, gillar jag numera Olivia Rönning och Tom Stilton, de är ju helt lysande tillsammans. Homeland har jag följt fram till näst senaste säsongen, som jag absolut måste se när den kommer på Netflix. Huvudpersonen spelar så otroligt trovärdigt som bipolär och jag gillar hennes driv. Vi är inne på senaste säsongen av Orange is the new black, precis lika bra, kanske bättre, än tidigare säsonger. Sedan är jag ju helt fanatisk när det gäller HBO-serien Game of Thrones.

    SvaraRadera
  8. Även hos mig är Elizabeth George en favorit.

    SvaraRadera
  9. Jag läste nyligen min första bok av Dostojevskij och blev inte helt överförtjust. Trodde att jag verkligen skulle gilla hans böcker, men Bröderna Karamazov var inte något för mig.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)