lördag 2 juli 2016

"LCHF 2.0" av Anna Hallén & Åse Falkman Fredrikson

Tukan Förlag om LCHF 2.0 av Anna Hallén & Åse Falkman Fredrikson:

"En ny och moderniserad LCHF.

LCHF har länge varit en av de mest uppskattade dieterna i Sverige och har idag tusentals trogna följare. Men LCHF behöver moderniseras för att ligga i linje med de senaste hälsorönen. För det går att göra LCHF mycket bättre och hälsosammare.

LCHF 2.0 är den nya uppgraderade versionen helt utan mejerivaror, gluten och soja. Ett ännu sundare och naturligare val som innehåller alla näringsämnen din kropp behöver. Här finns alla fakta om vad som händer när du utesluter gluten och mejerivaror och var du hittar de vitaminer, mineraler och antioxidanter som får dig att må som allra bäst.

LCHF 2.0 är en bred hälsokokbok som passar alla som vill vara hälsosamma och som vill lära sig mer om sin kropp och kosten de äter. Författarna trycker också på vikten av att äta naturligt och hälsosamt. I bokens gedigna faktaavsnitt får man lära sig grundläggande näringsfysiologi och alla recept är försedda med näringsinformation och symboler."

I mitt tycke var detta en toppenbok! Det som fokuserar på vikt läser jag av intresse för andras del (för egen del aldrig behövt engagera mig i sådant - aldrig "bantat" och alltid blivit mätt på lite mat).

Faktadelen är superintressant och mycket riktigt, som nämns i texten ovan, med uppdaterad information om vad man vet idag kring kost och hälsa, de allra senaste rönen. Avsnittet om soja och sojaprodukter var väldigt spännande, mycket jag själv inte kände till tidigare. Även den noggranna redogörelsen om mejerier gav avsevärda aha-upplevelser.

Gamla råd och rön präglar fortfarande vårt sätt att tänka kring mat och hälsa, därför blir en sådan här bok extra betydelsefull.

Vad jag själv dock ställde mig skeptisk till i faktadelen var "nollning" (d.v.s att nolla antal gram kolhydrater; vilket innebär en kost bestående av endast animalisk föda och olika sorters fetter). Nu är det förstås menat att de som väljer att göra på det viset bara gör det under en kortare period. Att utesluta grönsaker och nötter från kosten är för mig nästintill otänkbart, men i jämförelse med periodisk fasta lär nollning alltså inte öka kroppens inre stress, vilket ju är en stor fördel om man har ett sjukdomstillstånd som kan förvärras av detta.

Även periodisk fasta blir man såklart informerad om vad det är, fungerar säkert utmärkt för de som valt en lågkolhydratkost för viktkontroll, som vid måltiderna kan äta stora portioner och dessutom inte påverkas negativt av att utsätta kroppen för inre stress. Är man normalviktig eller ektomorf/underviktig, blir mätt på små portioner och kanske även har en sjukdom som påverkas negativt av inre stress, är det nog inte lika bra med just fasta. Det kan bli svårt att hålla vikten uppe och sjukdomstillstånd kan förvärras, en liten varning där alltså (är både friskvårds- och sjukvårdsutbildad, så tycker mig ha rätt att nämna det).

Uppskattar verkligen den syn som framförs om att var och en själv individuellt måste avgöra vad man mår bäst av, allt passar inte alla och alla reagerar inte på samma sätt, det gäller ju när det angår våra födoämnen likväl som så mycket annat.

Bokens recept-del är också den utmärkt, ger värdefull inspiration, bra tips och nya fräscha receptidéer; uppdelat på avsnitten: "Frukostar och mindre måltider", "Luncher och middagar", "Tillbehör", "Efterrätter och godsaker". Alla recept är glutenfria, mejerifria och fria från soja/sojaprodukter. Bara naturlig mat, precis som jag tycker det skall vara. Symboler för varje recept visar tydligt om rätten är speciellt bra för den som; önskar gå ner i vikt, vill "nolla", har diabetes, har värkproblematik, önskar välja vegetariskt, m.m.

Hoppas kan man alltid att det kommer fler recept-böcker i liknande stil av duon Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson - LCHF 2.0 är de två välkända kostrådgivarnas första gemensamma bok. Vill mer än gärna varmt rekommendera den till alla som är intresserade av kost, hälsa och matlagning. Kan nämna att jag först laddade ner den som lånebok/e-bok från biblioteket, men det räckte verkligen inte, den här ville jag faktiskt äga som en inbunden bok i min bokhylla!

Utnämnde LCHF 2.0 till Månaden bästa bok för juni trots genren (från mig alltså ännu en bok som inte är en roman även denna gång), men i ärlighetens namn så var det ju helt klart den bästa bok jag läst föregående månad. Så det får bli så. :)

Betyg: 5/5

6 kommentarer:

  1. Detta är säkert en jätteintressant bok, men inte något som jag skulle läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag är lite skeptiskt till de flesta böcker som handlar om att äta på något visst sätt...

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant bok. Faktaböcker funkar ju också som månadens bästa bok, när det var den som gillades mest.

    SvaraRadera
  4. Tror inte den boken är nåt för mig.

    SvaraRadera
  5. Vi får hoppas du kan använda recepten, tipsa om något är gott.

    SvaraRadera
  6. Dietböcker ligger inte riktigt för mig, på något sätt är det alltid farligt att mixtra med vad man äter och vad man utesluter.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)