tisdag 26 juli 2016

"Mordbrännaren" av Anders Gustafson & Johan Kant

Mordbrännaren av Anders Gustafson & Johan Kant:

"En våldsam brand utbryter en höstnatt i husvagnar och tält på Singö camping, där en grupp romer bor. Kriminalinspektör Solbritt Andersson, som är utlånad från Stockholm till Norrtälje polisstation, och hennes kollega Lena Karlsson leder utredningen. Förövarna har inte lämnat några spår på platsen, bortsett från att de har sprejmålat en brun triangel på en vägg. Snart står också en gård på norra Singö i lågor. Finns det ett samband mellan mordbränderna?

Parallellt med de komplicerade brandutredningarna fortsätter polisen arbetet med att kartlägga nätverket kring den gäckande spionen och ex-militären Sven Löwengrip. Det förflutna kastar återigen långa skuggor över skärgårdsön.

Mordbrännaren är den andra fristående delen i Singöserien."

Tyckte riktigt bra om även denna andra del i Singöserien (planerad trilogi). För att helt och fullt ha utbyte av denna uppföljare bör man nog även ha läst första delen Singöspionen (har tidigare skrivit om den här).

Utredningen fortsätter vad gäller fallet med Singöligan, men förutom detta inträffar också två mordbränder, en på Singö camping som riktas mot en grupp romer och en annan mot ett hus ute på norra Singö. Kriminalinspektör Solbritt med kollegan Lena får fullt upp och en misstänksamhetens skugga faller på Solbritts barnbarn Isabelle, har hon något med gårdsbranden att göra? Isabelle råkar dessutom riktigt illa ut på annat vis och spänning saknas då inte i sammanhanget.

För dig som vill läsa "snälla" kriminalromaner kan jag inte tänka mig något bättre boktips än just Singöserien. Karaktärerna är vardagsnära och vanliga, gillar att huvudkaraktären Solbritt (tuff tant!) är den hon är, erfaren (60+), redig, rättfram men inte heller hon helt utan fel och brister. Något jag dessutom uppskattar är kopplingen till sådant som är aktuellt i vår alldeles verkliga verklighet, t.ex den alldeles befogade oron inför samhällstendenser med ökad främlingsfientlighet, var den kommer ifrån och vad det kan leda till. Blir dock lite putt på att landsortsbor framställs som fördomsfulla, snarare är det ett utslag av fördomsfulla storstadsbor att ha sådana föreställningar om landsortsbor, tror jag (som lantis). Säger då det; 08-or och lantisar... när kan det någonsin bli annorlunda. ;)

Känner väl igen de platser och vägar som beskrivs och har mina minnesbilder från samtliga. Så för mig blir det kanske svårt att bedöma om miljöbeskrivningarna fungerar, då jag själv har dessa så levande inför mig då jag läser. Igenkänning är förstås ett stort plus, men tror att man även då sådan saknas ändå kan leva sig in i och uppskatta miljöerna.

Extra plus i kanten för övrigt: Inte lika mycket ingående beskrivet våld som andra moderna kriminalromaner; oerhört lättläst historia - perfekta sommardeckaren; vardagsnära episoder (utan att det blir banalt) med situationer många kan känna igen sig i, troligen speciellt sommarboende i Roslagen.

Sammantaget blir det en stark fyra för denna andra del i Singöserien, snäppet bättre än första delen. En trivsam deckare att läsa, helt enkelt.

Utnämnde Mordbrännaren till Månaden bästa bok för juli.

Betyg: 4/5

Andra bokbloggare om Mordbrännaren:
Johannas deckarhörna
Bokpool

3 kommentarer:

  1. Denna serien vet jag inte så mycket om. Får ta och kika närmare på den.

    SvaraRadera
  2. Den här serien tycker jag om. Lyssnat på bägge böckerna. :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)