fredag 12 augusti 2016

Bokbloggsjerka 12 – 15 augusti (tema: skämskudde)

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Frågan är:

"Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!"

Oj, oj, bland Fjodor Dostojevskijs färgstarka figurer finns så många att välja på (till viss del är det nog därför denna ryska författares verk för mig blivit så fascinerande). Bestämmer mig för en av hans karaktärer: Foma Fomitj Opiskin i Folket i Stepantjikovo. Ryssarnas motsvarighet till "Karlsson på taket". Foma Fomitj älskar att framhäva sig själv, men trots sitt uppblåsta ego, sin hybris, retar man sig nästan mer på personerna i kretsen runtom, som konstigt nog låter sig bländas av hans knasiga utläggningar, låter sig styras av hans egendomliga idéer och infall.

Förlåt, kommer på fler även för övrigt...

Mrs Bennet i Stolthet och fördom av Jane Austen. Behöver jag verkligen förklara? ;)

Thea SundlerCharlotte Löwensköld av Selma Lagerlöf. Den osympatiska organisthustrun som egendomligt nog får sådan enorm makt över Karl-Artur Ekenstedt. Så giftig, men ändå så spännande karaktär.

Carlsson i Hemsöborna av August Strindberg. Sol-och-vårare, flörtig och pinsam förståsigpåare, en riktig usling. Men ganska festlig i all sin pinsamhet.

Dvärgen i Dvärgen av Per Lagerkvist. Full av hat, förakt och självförhärligande. Men det mesta kommer ju på skam, till slut.

Sebastian BergmanDen stumma flickan av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Oförvägen dubbelnatur och mytoman, sjukligt duperande sin omgivning av ohejdad vana. Egendomlig karaktär... och jo, skäms för hans del.


16 kommentarer:

  1. Jag gillar Sebastian Bergman, på något underligt sätt - men nog kan man skämmas lite å hans vägnar ibland... :-)

    SvaraRadera
  2. Så många intressanta exempel. Jag är usel på att minnas karaktärer på det viset!

    SvaraRadera
  3. Kul med ett helt gäng pinsamma karaktärer :) Carlsson från Hemsöborna är den enda jag känner till.

    SvaraRadera
  4. men stackars mrs Bennet! vilket sällskap hon hamnat i, stackars kvinnan!

    SvaraRadera
  5. Sebastian Bergman tycker jag inte om alls.

    SvaraRadera
  6. Imponerande att du kommer ihåg karaktärer så tydligt, jag glömmer dem oftast när jag läst ut boken :)

    SvaraRadera
  7. Det var en intressant lista du fått ihop! Mrs Bennet och Dvärgen är två riktigt bra och minnesvärda karaktärer, var och en på sitt sätt. Och nu blev jag sugen på att läsa mer av Dostojevskij. Du verkar ju vara en kännare - vad skulle du rekommendera som nästa bok till någon som hittills bara läst (och älskat) Brott och straff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Spelaren" eller "Farbrors dröm" (blygsamt antal sidor) om man vill ha något kul och lättsamt. Eller min största favorit; "Bröderna Karamazov" (STORT sidantal) - något av det bästa jag någonsin läst (läst den två gånger). Men, men... smaken är ju oftast väldigt olika. ;)

      Radera
    2. Tack för tipset! Då är kanske en bra strategi att börja med någon av de två första innan jag vågar mig på det riktiga storverket (får nog invänta en långsemester för det också, men kanske som julläsning...).

      Radera
  8. Mrs Bennett - du behöver verkligen inte förklara. Haha!

    SvaraRadera
  9. Strindbergs Carlsson kan man väl hatälska! Fast mest kanske tycka illa om ändå. Som han behandlade Madam Flod!!!!

    SvaraRadera
  10. Dvärgen är den enda av dessa karaktärer som jag är bekant med. Ryslig liten filur, den där.

    SvaraRadera
  11. Mrs Bennet, det var ett bra svar!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)