fredag 19 augusti 2016

Bokbloggsjerka 19 – 22 augusti (tema: lärande)

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Frågan är:

"Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?"

Kommer bara på två riktigt otrevliga skolmiljöer i böcker, som fäst sig alldeles särskilt i mitt minne: Händelser vid Kirkston Abbey av Patrick Redmond och Ondskan av Jan Guillou. Båda utspelar sig under 50-talet och i internatskolemiljö, den ena i England och den andra i Sverige.

Patrick Redmonds bok var något i särklass, konstigt nog föll författarnamnet bort, bra att bli påmind för faktiskt finns där ju två böcker till skrivna av samma författare: Marionetter och Ögonsten. Det lokala biblioteket hade Ögonsten (utgiven 2004), men den hade tydligen redan hamnat i källarmagasinet, ibland undrar man varför vissa böcker förpassas dit så raskt? Eller raskt och raskt, visserligen 12 år sedan boken gavs ut... ack, tiden går så fort. ;)

Men så kom jag på en tredje! Sannerligen inte trevlig den skolmiljön heller: Yuko av Jenny Milewski. Har du varit universitetsstuderande på Linköpings universitet (inte för egen del) känner du säkert väl igen miljöerna, men hoppas verkligen inte det blev en lika hemsk vistelse som i skräckisen Yuko! :)

13 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dina men hört talas om Ondskan.

    SvaraRadera
  2. det är väldigt konstigt att upptäcka att böcker som en tycker är självklara ibland är förpassade till magasin eller - än värre - utgallrade på biblioteken. men det beror väl mycket på hur ofta de lånas. Patrick Redmond blir jag nyfiken på. "mitt bibliotek" har faktiskt alla tre titlarna. på vanlig öppen hylla. Ondskan känner jag väl till men inte Yuko. tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Jag valde Ondskan som svar!

    SvaraRadera
  4. Patrick Redmond blir jag nyfiken på. Efter en snabb koll ser jag att vi har två titlar, i vanliga hyllorna på min bibbla. Får ta och titta närmare på dem nu när det snart är back to work som gäller ;)

    SvaraRadera
  5. Jenny Milewski har jag varit nyfiken på ett tag. Får nog ta och kolla upp den där Yuko mer :)

    SvaraRadera
  6. Ondskan har jag väldigt speciella minnen kring. Jag såg den som teaterföreställning med Benny Haag i enda rollen. Hela publiken satt som i chock när monologen var över, så otroligt starkt grep den tag i oss allihop. Den där föreställningen gick så bra att han förlängde och förlängde speltiden.

    SvaraRadera
  7. Onskan var en väldigt stark berättelse. Yuko har jag funderat på att läsa ett tag nu.

    SvaraRadera
  8. Ondskan är en bra representant för temat. Jag gillar Guillou

    SvaraRadera
  9. Ondskan har jag läst, inte de andra.

    SvaraRadera
  10. Ondskan är riktigt hemsk, tufft hemma också...

    SvaraRadera
  11. Ondskan har jag läst, men de andra är olästa.

    SvaraRadera
  12. Ondskan har jag hört talas om men inte läst.

    SvaraRadera
  13. Kirkston Abbey har jag tänkt läsa länge, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)