lördag 27 augusti 2016

Bokbloggsjerka 26 – 29 augusti


Fredagens bokbloggsjerka presenterades som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Frågan var denna gång kort och gott:

"Vad läser du just nu?"

Enkelt svar: Sekten som återuppstod av Mariette Lindstein. Denna följer upp författarens första bok; Sekten på Dimön (titel länkad till bokomdöme), som jag tyckte var fantastiskt bra, stämningarna byggdes upp på ett oerhört skickligt sätt, skrämmande och spännande. Uppföljaren tycks också vara en sådan som lägger beslag på hela min uppmärksamhet.

Komplext svar: Förutom ovanstående några andra på gång därutöver; Oanade konsekvenser av Elizabeth George fick naturligtvis bli ett omlån (när det blev dags att hämta reserverade boken av Mariette Lindstein); King's Hope av Hans Olsson har preliminärt utgivningsdatum idag så den vill jag nog dra ut på en aning; Rött uppror av Pierce Brown går trögt just nu och får vila sig lite. För att göra det ännu krångligare blev det ett gäng till som sista rundan fick följa med från biblioteket (farligt frestande att botanisera där!) och vilka säkert kan bli svåra att låta bli, trots allt det andra:

Märk väl: Gräset är självklart torrt och rent - väldigt försiktig med biblioteksböcker skall man vara! ;)

Borde naturligtvis inte ha plockat på mig ännu en sådan tjockis, men var tvungen att falla för frestelsen vad gäller; Walden av Henry David Thoreau.

Sen föll blicken på en bok planerad att läsa, d.v.s novellsamlingen Skymningstankar och nattvakor: svenska sällsamheter 1 (av Henning Berger, Carl Jonas Love Almqvist, Clas Livijn, Aurora Ljungstedt, Zacharias Topelius), så visst fick även den slinka med.

Styckvis noveller i fickformat är ju också förstås oemotståndligt lockande, så nix dessa Novellix gick inte heller att låta bli: Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell, Funkislampa av Jerker Virdborg, Blom av Hjalmar Söderberg


Känner att det här blogginlägget bara kan avslutas på ett vis:

"Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den."
 - Oscar Wilde

16 kommentarer:

  1. det gäller alldeles särskilt bokfrestelser! dem ska en absolut falla för. Walden är en favoritbok som bör läsas långsamt. Skymningstankar och nattvakor blir jag jättesugen på. tack för det tipset!

    SvaraRadera
  2. Många som gillar Lindsteins böcker. Jag har varit skeptisk, men kanske skulle man ge dem en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Om du blir besviken så skriv till mig. Jag kommer att ta dig på största allvar!

      Radera
  3. Åh, härligt med så mycket att välja bland. Det är svårt att gå till biblioteket utan att komma hem med lite mer än planerat!

    SvaraRadera
  4. Jag har i alla fall kommit så långt att jag har köpt Sekten på Dimön nu... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar. Trevlig läsning.

      Radera
  5. Har inte läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  6. Sekten på Dimön hör jag bara bra saker om :)

    SvaraRadera
  7. Åå så mycket böcker som verkar intressanta. Det ska noteras och som jag ska läsa. Tack för fina tips.
    Det där citatet tycker jag var hur bra som helst :)

    SvaraRadera
  8. En sak är säker: du har inte svårt att fylla din lästid!!! :-D

    SvaraRadera
  9. Hej! Kul att du tänker läsa Sekten som återuppstod. Jag läste din recension av Sekten på Dimön och blev jätteglad. Du får gärna länka till mig när du läst ut. mariettel2000@yahoo.com Jag är jätteintresserad av din recension och kommer att ta den på stort allvar. Trevlig läsning!

    SvaraRadera
  10. Visst är det jobbigt att läsa fler samtidigt, jag brukar också gå i den fällan :)

    SvaraRadera
  11. Sekten som återuppstod har jag lyssnat på.

    SvaraRadera
  12. Jag försöker faktiskt hålla mig för frestelser, förutom frestelser som finns på biblioteket då, men den här veckan har jag också fallit för en frestelse!

    SvaraRadera
  13. Det är roligt när man hittar en serie man verkligen fastnar för :)

    SvaraRadera
  14. Älskar Oscar Wilde citatet! Klockrent! :D

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)