onsdag 31 augusti 2016

En bortglömd psykologisk thriller?


Det är tydligen fart på associationsbanorna i hjärnkontoret. Mariette Lindsteins Sekten som återuppstod gick ju snabbt att läsa ut. Romanens groteska psykopat Franz Oswald fick mig att associera till sinnessjuka Annie i Stephen King's Lida. Hujeda mig, båda böckerna så råa och våldsamma - varning utfärdas för känsliga! En och annan sådan går väl an att läsa emellanåt, men verkligen inte för ofta.

Annie fick mig sen att associera till Fredrick i romanen Samlaren (från 1964) av John Fowles. Till saken hör att romanen Samlaren nämns i Lida, och då är det karaktären Paul Sheldon (kidnappad av skvatt galna sjuksköterskan Annie Wilkes) som jämför sin situation med karaktären Miranda (kidnappad av kuslige fjärilssamlaren Fredrick Clegg). Läste Lida i slutet av 80-talet och Samlaren strax därpå, då den i samma veva publicerades på nytt (1988). Läste om fyra King-klassiker (varav Lida var en) i AB förlags nyutgåvor för ett år sedan. Tänkte det vore idé att även läsa om Fowles Samlaren - minns den som riktigt ruskig. En bok att läsa till solsken, sensommarblomster, och en kopp kaffe såklart!

Sagt och gjort.

Lida av Stephen King

2 kommentarer:

  1. John Fowles, honom associerar jag med "Den franske löjtnantens kvinna". Eller hur? Visst är det samma författare? Kände inte till "Samlaren" men nu blev jag nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det samma författare, men just den boken har inte jag läst.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)