söndag 14 augusti 2016

En smakebit på søndag: Osynlig makt

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.
Efter sommaruppehåll skulle det idag åter vara dags för smakbitarna. Länkar när/om Mari lägger ut sitt inlägg, kör på redan nu eftersom alla andra bokbloggare också tycks göra så. :)

Har precis bara de sista ca 30 sidorna kvar att läsa av Osynlig makt av John Fredrik Hansson (romandebutant). Spänningsromanen är den inledande boken i planerade trilogin Blodsbandskrönikan och ser verkligen fram emot kommande böcker i serien, för det här var något av det mest spännande jag läst på länge.

Handlingen har haft ett rakt igenom högt tempo med dramatiska action-avsnitt; historiska och nutida händelser vävs samman; sanningar uppdagas, dubbelspel och lögner avslöjas. Maktfaktorn består av ett samvetslöst hemligt sällskap (dolt maktspel på hög samhällsnivå) och en gnutta mafioso skurkar... Ja, ungefär som en mix av Dan Brown och Umberto Eco, helt klart en s.k "bladvändare" i ordets rätta bemärkelse. Historien utspelar sig i Trelleborg, Beddingestrand, Malmö, Örebro och Karlskoga. Svårt att välja smakbit, så drar en rakt ur där jag just befinner mig (sid. 600):
"Landningsstället fick jobba hårt medan planet tog sig framåt på det gropiga fältet. De behövde cirka 400 till 450 meter fri väg för att få stopp på den enmotoriga Cessnan.
   Det skulle bli på håret.
   "Se upp!" skrek Marcus och pekade på en parkbänk vid gångstigen de korsade. Sara girade så gott det gick. De lyckades precis undvika bänken. Hon gjorde sitt bästa för att bromsa ner farten. Det kändes som om hela världen kom rusande mot dem."

Gillar ni gamla mystiska hemligheter? Finns gott om sådana i Osynlig makt, och säkert så kommer dessa hemligheter att följas upp i kommande böcker i serien, kan jag tänka. ;)

6 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Tror jag sett denna i ett mejl, men lät inte som min typ av bok. Kanske får ta mig en funderare nu :-)

    SvaraRadera
  2. Gamle mystiske hemmeligheter er noe for meg. Takk for tipset :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten, ny bok för mig

    SvaraRadera
  4. Känner inte till den här boken, men det verkar ju onekligen vara högt tempo :)

    SvaraRadera
  5. känner inte till författaren, men gamla hemligheter kan en ju inte motstå!

    SvaraRadera
  6. Okänd bok för min del. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)