söndag 28 augusti 2016

En smakebit på søndag: Walden

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Började så smått på Walden av Henry David Thoreau igår kväll och blev fast.

Samma känsla återkommer som när filmen Into the Wild (nämnt tidigare om den här) sågs och boken In i det vilda (av Jon Krakauer) lästes. Den boken och filmen är baserade på den sanna historien om äventyraren Christopher McCandless sista tid i livet, det är denna månad precis 24 år sedan han dog, då 24 år gammal. McCandless citerar Thoreau:

"Rather than love, than money, than fame, give me truth."


Transcendentalism var (är?) en filosofisk rörelse, dess storhetstid lär ha ägt rum mellan 1836-1860. Walden publicerades 1854. Hade svårt att skriva om In i det vilda, och Walden är på samma vis svår att sätta ord för. När något berör djupt inom oss blir det ju ofta just så, väljer därför att gå direkt på smakbiten från sidan 17:
"De bästa egenskaperna i vår natur kan, likt daggen på frukten, bevaras endast genom den mest varsamma hantering. Men vi behandlar varken oss själva eller varandra särskilt varsamt."

Kan i varje fall citera beskrivande text från bokens baksida (så den som inte alls vet vad det handlar om ändå får ett visst hum):
"I mitten av 1800-talet byggde den amerikanska författaren Henry David Thoreau en stuga i skogen vid tjärnen Walden. Där levde han ett enkelt liv nära naturen och hade under tiden få kontakter med civilisationen. I sin tidlösa bok Walden (1854) flätar författaren skickligt ihop filosofi, mytologi och poesi med odling, fiske och naturupplevelser."


Förlaget Natur & Kultur gav ut boken i sin klassikerserie som pocket 2009. Tar fasta på det, för den här boken vill man nog inte bara låna för att ha tillgång till för ett endaste lästillfälle, man vill läsa om, markera med bokmärken, bläddra i när man känner för det.


God Söndag!



13 kommentarer:

  1. Den här skulle jag vilja läsa någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Tror vi lärde oss en del om Thoreau i skolan i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Säger som Lotten, har en vag aning om att vi avhandlade Thoreau i skolan :)

    SvaraRadera
  4. jag älskade den här boken! och precis som du säger är det som allra svårast att skriva om det som berör en djupt. http://mrscalloway.blogspot.se/2014/11/walden-en-lisa-for-sjalen.html

    SvaraRadera
  5. Into the wild har jag sett, en väldigt stark film. Citatet är klokt och träffande, jag tror att jag skall köpa Walden till mig själv och till alla vuxna jag skall fira jul tillsammans med i år. Tack för tipset! Förresten såg jag nyss filmen Captain Fantastic med Viggo Mortensen. Jag undrar om det var transcendentalistiska principer det skulle föreställa att han och hans familj levde efter... Väldigt bra var den i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Låter inte riktigt som en bok för mig, men tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  7. Den här vill jag läsa någon gång. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Låter intressant, läsa böcker som en blir djupt berörd av är en väldigt speciell och oförglömlig upplevelse och känsla. Det är verkligen svårt att skriva om såna böcker. Into The Wild har jag tänkt se men det har inte blivit av ännu. Walden får jag titta närmare på. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst den.

    SvaraRadera
  10. Denna *ska* jag läsa någon gång. Har varit nyfiken sedan jag förälskade mig i Döda poeters sällskap någon gång på 90-talet! Tror dock att jag måste ha lugn och ro omkring mig för att det ska funka så... kanske, någon gång :-)

    SvaraRadera
  11. Walden låter som en bok att läsa.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)