fredag 2 september 2016

Bokbloggsjerka 2 – 5 september (tema: filmatiseringar)

Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg:

"Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?"

Mitt svar: Förlagan (boken) är ju oftast bättre då kopian (filmen) måste bli mer eller mindre "snuttifierad", inte så djupgående, mer liksom i stora drag (eller ja... så uppfattar jag det i varje fall). Men det är klart, om boken är vansinnigt sävlig och utdragen, eller är skriven på ett sätt som man kan ha svårt att fördra, kanske filmen kan skapa en mer lättillgänglig version? Vad gäller sistnämnda kunde jag nog tycka så var fallet romanen Vägen av Cormac McCarthy, där den postapokalyptiska filmen var så mycket bättre. Tror Viggo Mortensens rollprestation gjorde sitt till där också.

En film (som jag ständigt tycks tjata om här på bloggen) där boken uppskattades i samma grad som filmen (såg filmen först), men då bok och film inte går att jämföra sinsemellan som "lika", är förstås Into the Wild, där Sean Penn stod för både regi och manus. Boken (från 1996) av Jon Krakauer var väldigt väl skriven och man uppskattar det noggranna, hänsynsfulla och förstående sätt varpå författaren skrivit den. Uppskattade även ganska väl - trots att det måste ha varit väldigt motstridigt och känsligt att skriva en sådan bok så nära inpå den traumatiska händelsen! - Jon Krakauers Tunn luft (Into thin air) och är väldigt tveksam till att se filmen Everest, då Krakauer (som var med på expeditionen själv) totalsågar den filmen. Någon som sett den, och i sådana fall; vad tyckte du?


12 kommentarer:

  1. Jag har sett Everest och jag tyckte den var riktigt bra, men jag har ju inte läst boken :)

    SvaraRadera
  2. Känner att jag verkligen har noll koll på film. :)

    SvaraRadera
  3. Nope, de filmerna har jag inte sett. Inte riktigt "vår" genre.

    SvaraRadera
  4. Lyssnade på Everest på cd, tyckte den var både bra, spännande och otäck. Fast jag tror inte jag vill se filmen ...

    SvaraRadera
  5. Lyssnade på Everest på cd, tyckte den var både bra, spännande och otäck. Fast jag tror inte jag vill se filmen ...

    SvaraRadera
  6. Detta var nya filmer och böcker för mig :)

    SvaraRadera
  7. Into the Wilde är en jättebra film. Har inte läst boken där men borde göra det. Men vet inte om jag klarar av det. Det är så tragiskt och det var jobbigt bara att se filmen. ;_;

    SvaraRadera
  8. Jag har verkligen inte någon koll på filmer är just nu inne i en tv-serie som heter Chicago fire

    SvaraRadera
  9. Into the wild har jag faktiskt sett filmen, men inte läst boken. Men jag vill göra det :)

    SvaraRadera
  10. Everest har jag inte sett - men har söner som bergsklättara, borde fråga dem.

    SvaraRadera
  11. Into the wild, vilken fantastisk film..! Vi köpte cd-skivan med musiken från filmen efteråt. Boken har jag dock inte läst, jag kan tänka mig att den ger ett annat djup, men i filmen får man istället miljöerna.

    SvaraRadera
  12. Tunn luft har jag tänkt läsa, känner en som fascinerats av den. Tydligen diskuterar den den mentala biten rätt mycket, till exempel hur folk kan kämpa sig upp mot toppen trots att dom inte har krafter kvar att ta sig ned levande. Helt vansinnigt och säkert svårt att göra film på.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)