fredag 30 september 2016

Bokbloggsjerka 30 sep – 3 okt

Återigen dags för bokbloggsjerka efter en kortare tids uppehåll. Jerkan arrangeras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg och så här skriver Annika den här gången:

"Tillbaka från Barcelona med en mängd nya intryck och en rejäl förkylning. Nåja, det är smällar man får ta antar jag.

Vad har ni läst under tiden som jag har varit borta?"

Måste då alltså bli från och med den 13 september, eftersom Annika for iväg på tisdagen efter senaste bokbloggsjerkan fredagen den 9:e - här har man vrålkoll minsann! :)


13/9:
Samlaren av John Fowles. Thriller från 1963.

21/9:
Rött uppror av Pierce Brown. YA-dystopi.
Lignumkorset - En resa i tid och rum av Viktor Nilorak. Äventyrsroman med feelgood-känsla där handlingen utspelar sig helt och hållet i Spanien. Massor av spansk kultur och historia, starka influenser från böcker skrivna av Dan Brown.

23/9:
Spöket på Canterville av Oscar Wilde. Kortroman skriven 1887.

24/9:
Snäckorna av Karin Boye. (Novellix). Så bra!
Nattsidan av Joyce Carol Oates. (Novellix)

25/9:
Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald. (Novellix)
En dåres anteckningar av Nikolaj Gogol. (Novellix)

27/9:
Walden av Henry David Thoreau. Den här helt fantastiska essän publicerades första gången 1854.

28/9:
Mannen mellan väggarna av Emma Ångström. "Rysare" kallas denna... ungdomsroman? Svårt att kategorisera.


Ser förstås ut som väldigt mycket på bara två veckor när man ser det såhär, men två av dem var ju nästan utlästa, en halvläst, dessutom är fyra av titlarna små Novellix-noveller och Spöket på Canterville är en kortroman. Så sett i textmassa blir det nog ganska normalt, när man tänker efter. ;)


Trevlig helg!

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Stämmer bra! Perfekt att blanda snabba bladvändare med lite mer stillsamma Thoreau och klassiska noveller. ;)

      Radera
  2. Mannen mellan väggarna har jag för mig står på spänning på jobbet, för vuxna alltså :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spänning passar bättre än rysare i det här fallet. Enligt min mening i varje fall. ;)

      Radera
  3. Det var ambitiös läsning rakt igenom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast väldigt spontan, mycket oplanerat dök upp. :)

      Radera
  4. Det sällsamma fallet Benjamin Button har jag i alla fall sett som film nu och jag tror jag låter det stanna där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte så värst förtjust i filmen. Vill man se till det positiva med novellen var den i varje fall mer humoristisk och lättsam än filmen.

      Radera
  5. Oj det var ingen dålig läsning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erkänner att det är lite fuskigt med de där Novellix-novellerna... ser mer ut än vad det är. ;)

      Radera
  6. Det var en spännande mix :) Spöket på Canterville har jag ju sett att du läst, den skulle jag också vilja läsa igen. Och så skulle jag vilja läsa fler noveller. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellix har i varje fall fått mig att återupptäcka nöjet med noveller. :)

      Radera
  7. Oj vilken koll du har på exakt vad du har läst när :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara bedrägeri... Boktipset och Goodreads funkar fint för att hålla liv i den exakta kollen. :D

      Radera
  8. Walden skulle vara intressant att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant, gå inte miste om den!

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)