fredag 9 september 2016

Bokbloggsjerka 9 – 12 september (tema: födelsedag)


Fredagens bokbloggsjerka presenteras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg:

"Har du några ”bokliga” minnen av en födelsedag som ligger dig extra varmt om hjärtat? Hur skulle en perfekt födelsedag kunna se ut om du fick bestämma? Eller har du något annat att berätta som är kopplat till en födelsedag (antingen riktig eller fiktiv)?"


Kejsarn av Portugallien (av Selma Lagerlöf) skall den fattige torparen Jan i Skrolyckas dotter fylla året, den "jäntas födelsedag" får bli mitt svar här. Vem minns inte Jan som så hjärteknipande älskade sin dotter över allt annat på jorden? Efter att dottern Klara 17 år flyttat till kungliga huvudstaden började så småningom Jan fantisera fram en drömvärld där dottern var förnäm kejsarinna och han själv då naturligtvis Kejsaren av Portugallien. Romanens handling utspelar sig i Selma Lagerlöfs hembygd, tiden är 1800-tal. Flikar in ett litet utdrag också:

"Han ställde sig att arbeta bredvid Börje, men han var bra trött redan förut, så att det gick inte fort för honom. Det var närapå mörkt, innan de var färdiga.
Nu sover Klara Gulla för länge sen, tänkte han, då han äntligen tog det sista spadtaget.
"Go’ natt i dag!" ropade han till Börje för andra gången.
"Go’ natt," sa Börje, "å tack för hjälpen! Nu går jag å tar ut råg genast. Å jag ska ge dej ett handtag en annan gång, var säker på det!"
"Jag vill ingen betalning ha. Go’ natt nu!"
"Vill du inte ha någe för att du hjälpte mej? Vad är det åt dej, som är så schangtil?"
"Å, det är ... det är jäntas födelsedag i dag."
"Å för det får jag hjälp med dikninga?"
"Ja, för det å för en annan sak också. Ja, go’ natt!"
Han gick hastigt bort för att inte bli lockad att förklara vad detta andra var. Det brände honom på tungan att säga: "Det är inte bara Klara Gullas födelsedag, det är också mitt hjärtas." Men det var väl, att han inte kom att säga det, för Börje skulle säkert ha trott, att han hade blivit tokig."


Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. Kejsaren av Portugallien har jag speciella minnen av...

    SvaraRadera
  2. Den har jag inte läst, men jag hoppas hon fick fina födelsedagar :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst den, men minns filmen med Ingvar Hirdwall, Gunilla Nyroos och Cecilia Ljung i huvudrollerna. Så enormt sorglig och tragisk, men väldigt bra.

    SvaraRadera
  4. Tror inte att jag läst denna, men filmen har jag sett.

    SvaraRadera
  5. Selma Lagerlöf är alltid bra!

    SvaraRadera
  6. Den har jag inte hört :) Roligt inslag!

    SvaraRadera
  7. Jag minns boken och tv-serien väl. Så bra och så sorgligt.

    SvaraRadera
  8. sett filmatiseringen, kanske läst också.

    SvaraRadera
  9. Kejsaren av Portugallien är en bra bok!

    SvaraRadera
  10. Kejsaren av Portugallien är en bra bok!

    SvaraRadera
  11. Jag har aldrig varit intresserad av Selma Lagerlöv, men den där gillar jag, såg en filmatisering av den för länge sen.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)