söndag 25 september 2016

"Det sällsamma fallet Benjamin Button" av F. Scott Fitzgerald

Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald - en novell från Novellix.

”Är det du som är min far?” Mr Button och sköterskan ryckte till av förskräck­else. ”För om du är min far”, fortsatte gamlingen i gnatig ton, ”så skulle jag önska att du tog mig härifrån – eller åtminstone kunde be dem ordna fram en bekväm gungstol.” ”Men för Guds skull, vem är du och var kom du ifrån?” utbrast mr Button hetsigt. ”Jag kan inte säga exakt vem jag är eftersom jag föddes för bara några timmar se­dan – men mitt efternamn är tveklöst Button.”

Helt annorlunda än filmen, mer humor i novellen, mer allvar i filmen.

Men var tog Benjamin Buttons mor vägen i novellen? Det handlade i stort sett bara om far och son till att börja med. Sonen Benjamin startar sitt liv nyfödd som en gammal man (vuxenstorlek i novellen, hur det nu är möjligt) och avslutar sitt liv som spädbarn.

Den blivande unga hustrun faller för grå tinningarnas charm hos Benjamin, själv tröttnar han på frun sin så fort hennes ungdomliga lyster falnar, då hon blir alldaglig och "alltför belåten". Hrrmpff! Kan man ha åsikter om. Benjamins son Roscoes förstfödda (naturligtvis en son) börjar på lekskola samtidigt som sin farfar, farfar Benjamin som denna gång äntligen uppskattar att pyssla med färgglada pappersremsor...

Så visst är det en lustig story, livet levt baklänges är långt ifrån okomplicerat!

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)