onsdag 14 september 2016

Eftermiddag med Walden


Henry David Thoreau

"När jag skrev följande sidor, eller snarare den största delen av dem, levde jag ensam, i skogarna, mer än en kilometer från närmaste granne, i ett hus som jag själv hade byggt vid strandkanten till skogstjärnen Walden, i Concord, Massachusetts, och jag förtjänade mitt levebröd med inget annat än mina egna händer. Jag levde där i två år och två månader. För tillfället är jag åter gäst hos civilisationen." 
Ur Walden av Henry David Thoreau


Essän publicerades första gången 1854. Läs mer om den här.


"Books are the treasured wealth of the world and the fit inheritance of generations and nations." 
"Every generation laughs at the old fashions, but follows religiously the new." 
"Nature is as well adapted to our weakness as to our strength." 
― Henry David Thoreau


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bitvis helt ljuvlig, fantastisk, träffsäker och tidlös, så gör det, läs! ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)